organo administrativo desconcentrado

Discussion in 'Legal Terminology' started by Eli22_23, May 8, 2008.

1. Eli22_23 Junior Member

Home country Canada, native language is Spanish
    Hi everyone I am translating a mexican police clearance certificate and the following sentence is found, but I really have no clue of what this means or how to translate it: Organo administrativo desconcentrado.

If anyone can help, I would really appreciate it!

Thanks.
    Elizabeth

2. David Senior Member

decentralized administrative agency. In your case, it refers to the Federal system in Mexico, which as in Canada, delegates authority in many matters to State (provincial) and local governments.

Note that "órgano" is frequently translated as "organ," but other than at the United Nations, the equivalent English term is usually "agency". Instituto, like "organo", is a word which probably should be translated as "Agency," rather than "Institute," which is an academic, rather than governmental term.

3. Eli22_23 Junior Member

Home country Canada, native language is Spanish
    Muchisimas gracias David! Me has ayudado un monton. =)

4. daylightdemon Junior Member

Mexico City, Mexico
    Mexican Spanish
    OJO!!! ¿Están considerando la diferencia entre un órgano desconcentrado y un órgano descentralizado?

Recuerden que el órgano desconcentrado tiene autonomía técnica y de gestión, pero sigue actuando a través de la personalidad jurídica de la Secretaría o Departamento de Estado correspondiente, mientras que el órgano descentralizado tiene personalidad jurídica y patrimonio propios.

No estoy seguro de que exista un equivalente.

Saludos,

5. cuatroojos Senior Member

USA
    Argentina, Spanish
    Daylightdemon,

Me encontré justamente con el problema que planteas porque tenía que traducir ambos términos, y encontre "deconcentrated." Me suena raro, pero aparentemente se dice así. "Deconcentrate" incluso figura en el Webster.

Quizás a alguien le resulte útil...

Share This Page