1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

Participio del verbo ser ¿no existe?

Discussion in 'Català (Catalan)' started by Gamen, Mar 13, 2014.

1. Gamen Senior Member

Near Buenos Aires
    Spanish Argentina
    Bon dia.
    No existeix el participi del verb "ser" en català?
    Haig de fer servir sempre el que correspon a "estar".

El culpable he estat jo.
    Hem estat bons amics durant molt de temps.

Moltes gràcies per la vostra resposta.

2. ernest_

ernest_ Senior Member

Barcelona
    Catalan, Spain
    Si vols tenir un català estríctament correcte, sí, has de dir estat. Altrament, pots dir sigut.

3. ACQM

ACQM forera que modera

Manresa (Barcelona)
    Spain - Spanish
    El participi del verb "ser" o "ésser" sí que existeix, és "estat". ¿No t'agrada? ¡Qué hi farem!

4. Elxenc Senior Member

Hola:

També existeixen altres formes també "legals" : Segut/sigut. Els valencians utilitzem habitualment més aquestes dues formes, fora d'algun discurset oficial. La forma estat és per a nosaltres pertanyent a un nivell alt de llengua, la reserven per als escrits o per als discursos "seriosos".

5. Gamen Senior Member

Near Buenos Aires
    Spanish Argentina
    :) Em sona bé, només que veig que deriva del verb "estar" i no de "ser". Doncs no he de fer servir "sigut"?

Edito perquè vaig veure el post de Elxenc després d'haver publicat la meva resposta. Llavors sí podria usar "segut/sigut" però els sona més informal o "menys correcte" als barcelonis?

Last edited: Mar 13, 2014
  6. ACQM

ACQM forera que modera

Manresa (Barcelona)
    Spain - Spanish
    En català central no utilitzem "segut" mai. Com diu l'Ernest, en un registre col·loquial se sent sovint "sigut" però es considera entre incorrecte i molt col·loquial, millor no l'utilitzis.

Last edited: Mar 13, 2014
  7. ernest_

ernest_ Senior Member

Barcelona
    Catalan, Spain
    No estic del tot d'acord que sigut sigui col·loquial. És cert que estat és més formal, però jo no diria que sigut sigui especialment col·loquial.

Per cert, he trobat una font que diu que sigut és correcte:

http://www2.ub.edu/assessling/cgi/consultes/resposta.pl?consultes_id=497

(a mi la pàgina m'ha demanat autenticació, per tant no sembla que sigui d'accés públic; copio el text)

El participi sigut és correcte en català, tant en textos orals com en textos escrits, com es pot veure a l’entrada corresponent del verb ésser del DIEC:

Ara bé, sí que és cert que en registres formals, sobretot escrits, és més usual utilitzar el participi estat. Això mateix és el que es recomana per als textos de formals de la Universitat de Barcelona, tal com es pot consultar al criteri corresponent del CUB.

Després de llegir això em sembla que he de rectificar: sigut no és incorrecte. Es pot veure al DIEC que el donen per bo.

8. Elessar

Elessar Senior Member

Valencian Country
    Catalan (Valencian), Spanish (Spain)
    El participi del verb ser (o ésser) pot ser tant estat com sigut. Tots dos són correctes, com pots comprovar en la conjugació del servei Optimot, que cita la Gramàtica catalana de l'Institut d'Estudis Catalans. La forma sigut apareix entre parèntesis perquè és una variant «pròpia almenys d’una de les grans varietats de la llengua catalana i que tenen una llarga tradició».

Last edited: Mar 15, 2014
  9. Angelo di fuoco Senior Member

Germany
    Russian & German (GER) bilingual
    Què em dieu del participi set? L'he trobat només als diccionaris, per això m'agrairia saber si es tracta d'una forma arcaica o si s'ha mantengut en cap parlar.
    És clar que "estat" no és el participi original de "ser" o "ésser", doncs ha passat a ser-lo per "expansió", com en castellà les formes del pretérito indefindo del verb ser han suplert les formes del pretérito indefinido per al verb ir.
    Segut (no conexia aquesta forma, sembla pròpia dels parlars occidentals) o sigut, en canvi, em semblen evolucions de set, degudes a l'expansió de la g intervocàlica en els paradigmes verbals de mols verbs (1a persona del present de l'indicatiu, rel del present del subjuntiu, i als participis).

10. ACQM

ACQM forera que modera

Manresa (Barcelona)
    Spain - Spanish
    "Set" l'he sentida en gironí, i deu ser ben viva perquè era gent prou jove que només feien servir aquesta forma i cap altra en el parlar oral.

11. Angelo di fuoco Senior Member

Germany
    Russian & German (GER) bilingual
    Gràcies, ACQM.

Share This Page