1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

Passat perifràstic en Valencià

Discussion in 'Català (Catalan)' started by avellanainphilly, Jan 13, 2007.

1. avellanainphilly

avellanainphilly Senior Member

El Vallès
    Catalan, Spanish
    Hola a tothom!

La meva pregunta és per als parlants de València. Com és ben sabut, en català, el passat es pot expressar amb una forma simple ("cantares") o una forma perifràstica ("vas cantar"). Al Principat, la forma simple es fa servir molt poc i només en contextos molt formals. En canvi, a València, la forma simple és fa servir força.

Les meves preguntes per als parlants de València són:
    - Feu servir la forma perifràstica en alguna ocasió?
    - La feu servir més o menys que la forma simple?
    - Si feu servir les dues formes, les feu servir en els mateixos contextos o en contextos diferents?

Moltes gràcies!

Avellana

2. panjabigator

panjabigator Senior Member

غریب الوطن
    Am. English
    També jo voldria saber què usseu aquí en aquest foro.

3. Samaruc Senior Member

València (País Valencià)
    Valencià/Català, Castellano
    Hola,

Al llarg i ample del País Valencià hi ha diversos dialectes, no es pot parlar d'un de sol. En funció de quin dialecte o subdialecte triem, l'ús del passat simple pot variar des de ser tan desconegut en la parla col·loquial com puga ser-ho en els dialectes catalans fins a ser d'ús completament natural en totes les persones (inclosa la primera del singular) passant per llocs on no s'empren totes les persones del passat simple... N'hi ha de tot.

En el meu cas particular (comarca de l'Horta), faig un ús completament indistint del simple o del perifràstic en totes les persones, en trie un o altre sense un criteri previsible i els alterne constantment, de forma que funcionen com a sinòmims absoluts, sense cap diferència. Em sona tan natural "ho vaig fer" com "ho fiu".

Salut.

4. Cecilio

Cecilio Senior Member

Valencia, Spain
    Spanish, Valencian/Catalan
    Jo sóc d'una zona més meridional, on s'utilitza tan sols el perifràstic. Sí que és cert, però, que en ocasions, en determinades frases, es poden sentir les frases simples. Per exemple, una frase com: "Com anares?", en comptes de "Com vas anar?", no és del tot estranya.

Ara mateix treballe a la Ribera del Xúquer, una zona podríem dir de transició. A Carcaixent i Alzira s'utilitza més el perifràstic, però més al nord, a Almussafes o Alginet (molt més prop de l'Horta), predomina el passat simple.

5. avellanainphilly

avellanainphilly Senior Member

El Vallès
    Catalan, Spanish
    Gràcies per la vostra ajuda!

6. Mixeta i mixons

Mixeta i mixons New Member

valencià-català/castellano País Valencià
    "Entrí en un hort a genollons collint codonys. Codonys collits per les puntes dels dits!"

Parle amb gent de Sueca, Albalat de la Ribera, Riola, Algemesí, Polinyà de Xúquer (...) i també els utilitzem indistintament... Pot ser per a la primera persona del singular usem més el perifràstic "vaig anar" i per a la tercera del singular el simple "anà". Els jóvens fan servir més el perifràstic, de totes totes, perque a la tele és l'estandard.

7. Mixeta i mixons

Mixeta i mixons New Member

valencià-català/castellano País Valencià
    He recordat haver llegit alguna cosa sobre l'ús d'aquestes formes verbals, ho he retrobat al llibre d'estil de la Universitat Pompeu Fabra, Qüestions gramaticals, Verbs, El perfet perifràstic i el perfet simple.
    Qüestions gramaticals

VERBS
    EL PERFET PERIFRÀSTIC I EL PERFET SIMPLE
    Considerem el perfet perifràstic (va parlar, vam negociar) més propi del registre estàndard que no pas el perfet simple (parlà, negociàrem), que generalment es considera més propi de registres dialectals o marcadament cultes. Per aquest motiu, com a norma general utilitzarem el perfet perifràstic. Tanmateix, si per algun motiu s'utilitza la forma simple, aquesta no s'ha de barrejar en un mateix text amb la forma perifràstica, excepte per a la primera persona del singular, en què s'utilitza sempre la forma perifràstica.

upf.es/grec/gl/libestil/
    El que jo mai m'atreviria a dir és que una forma és marcadament més culta que l'altra. I és que ha d'haver de tot en aquest món.

Share This Page