pechvogel

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by Chiapas, Sep 4, 2013.

1. Chiapas Senior Member

Italian
    Hallo,
    in een moderne literaire tekst over het leven op de polders einde XIX eeuw vind ik het volgende:

"Op armenscholen gooien ze vogels gevuld met erwten naar de kinderen. En als een kind die pechvogel terugbrengt, krijgt-ie ook nog eens een hengst. Of ze scheuren een stuk van een oor af."

Hoe moet ik het interpreteren en vertalen? Letterlijk? Is het een oude spel/gewonte of manier om kinderen te staffen? Gaat het over echte vogels (dieren] en echte erwten (groenten] of over iets anders?

Alvast bedankt

2. Sjonger Senior Member

Netherlands
    Dutch - Netherlands
    Wat een vreemd verhaal. Ik had er nog nooit van gehoord, maar op wikipedia staat de volgende uitleg (met een paar belangrijke détails die het wat begrijpelijker maken onderstreept):

Ik weet niet wat een 'plak' is, maar het zal iets zijn om mee te slaan. De vogel zal met erwten gevuld zijn om ermee te kunnen gooien.

3. Chiapas Senior Member

Italian

PRIMA! bedankt!

4. Ywelis

Ywelis Junior Member

Dutch - The Netherlands
    Een plak is inderdaad een houten stokje met een plat rond stukje eraan. Hiermee sloeg de meester voor straf het kind op de vingers. Mij is verteld daar ook de uitdrukking "onder de plak zitten" vandaan komt - die ken je misschien wel, Chiapas! (En zo niet, staat hier de uitleg)

Iemand een hengst geven betekent trouwens iemand een harde klap geven, ik weet niet of dat duidelijk was. Een hengst is namelijk ook een mannetjespaard, maar dus niet in deze context!

Zie hier plaatjes, ook van een pechvogel.

5. ThomasK Senior Member

(near) Kortrijk, Belgium
    Belgium, Dutch
    Interessant verhaal!!! Mogelijk ook leuk om weten is dat 'pech' oorspronkelijk met 'pek' te maken heeft, maar via het Duits is ingevoerd. Vandaar 'pech', niet 'pek'.

Een 'hengst' kan ook naar een boot verwijzen, lees ik op dezelfde etymologiesite, maar dat lijkt ons niet verder te helpen... Maar via encyclo.nl vind ik dat een 'hengst' ook de bijnaam is van een klisklezoor, een in de lengte doorgehakte steen is. Meer vindt u op een bouwkundige pagina van Wikipedia.

Last edited: Oct 5, 2013

Share This Page