1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

Proč máme 5 slovesných tříd a strašně moc vzorů?

Discussion in 'Čeština (Czech)' started by t.tellur, Oct 5, 2012.

1. t.tellur

t.tellur Junior Member

I když mám tohle učivo základky již dávno za sebou, ale i tak bych se chtěl zeptat, pokud by teda mezi vámi byl někdo této problematiky znalý...

Pokud vím, tak se časování sloves v češtině (jakožto i dalších slovanských jazycích) řídí dvěma kmeny. Kmenem přítomným (u většiny sloves k vytvoření postačí odtržení infinitivního -t, ale jsou slovesa jako brát, kde je přítomný kmen ber-; od kupovat je kupuj- atd), který se využívá při tvoření přítomného času a rozkazovacího způsobu, a kmenem minulým (který se tvoří odtržením infinitivního -t, opět na výjimky typu minout minu-, péct pek- atd), který je využíván při tvoření ostatních slovesných tvarů jako příčestí činného/minulého, příčestí trpného a přechodníku minulého.

Nejsem sice žádný odborník ani lingvista, ale podle mě by k zachycení všech tvarů sloves bohatě postačily 4 třídy, resp. 4 vzory sloves, které by se řídily koncovkou 1. os. přít. času.
    A to typ např.:
    1. nes-u
    2. kryj-i (příp. v hovorové češtině by tato třída splývala s nes-u)
    3. pros-í-m
    4. děl-á-m

Vyzkoušel jsem si dnes ve škole zkušebně porovnat všechny tvary 5. slovesných tříd a jejich vzory s "mými" 4. třídami a a ty tvary jsou naprosto shodné. Asi třídy -e -ne -je -í -á mají nějako logiku, ale proč se to teda učí ve školách už spoustu let takto složitě, když se postačí jen zamyslet nad tím, že lehce odlišný je u sloves jen přítomný čas? Všechny ostatní tvary sloves vypadají jako přes kopírák.

Last edited: Oct 5, 2012
  2. bibax Senior Member

Czech
    Pro tvary tvořené z přítomného kmene (přít. čas, rozkaz. zp. a přechodník přít.) by bohatě stačili 3 třídy (s podtřídami):