Pronunciació del grup "nys" y "lls"

Discussion in 'Català (Catalan)' started by binary_death, Dec 7, 2012.

1. binary_death Junior Member

Galicia, Spain
    Spanish, Catalan
    Hola nois! Com esteu?

Aviam, tinc un dubte des de ja fa força temps amb la pronunciació del grups consonàntics "nys" y "lls", com per exemple als mots: anys, peranys, ulls, ells...

Suposadament, s'hauria de pronunciar:

[aɲs], [pəraɲs] ...

Però tinc la sospita que es produeix un fenomen de assimilació fonètica i aquesta passa a [ʃ].
    I el mateix amb l'altre grup, "lls", encara que en aquest no ho tinc tan clar.

Ara bé, sóc jo el que ho pronuncia malament o de veritat es dóna això?

Gràcies per endavant!

2. chaber New Member

Català
    Suposo que dependrà de la persona, jo dic [aɲs], [pəraɲs]

3. betulina una mod a Baetulo

al bressol del basquetbol
    català - Catalunya
    Hola!

En aquest fil que t'enganxo es va parlar de la pronunciació d'anys i sembla que sí que passa a [ʃ].

Sobre "lls", a mi em fa l'efecte que no passa el mateix. Jo pronuncio clarament una . A veure si algú altre ho fa diferent.

Salut!

4. binary_death Junior Member

Galicia, Spain
    Spanish, Catalan
    Òndia, moltes gràcies, amb tot el que vaig estar buscant i no havia trobat pas aquesta pàgina, just de wordreference mateix.

Sí... com he esmentat abans, em sembla que no succeeix exactament el mateix amb "lls", però no sé ben bé per què aquesta "s" em sona estranya, o si més no segons la meva forma de dir-ho. És com si s'articulés una mica més enrere, cap al paladar, tot i que no arriba a ésser una [ʃ]. Potser s'acosta més a una [ɕ], però tampoc no arriba a ser-ho del tot.

5. IgnasiGM New Member

Catalunya
    Català, Oriental Vallès; Español, Esp
    Hola!

He buscat i estava en les certes. Depèn del lloc es pronuncia d'una forma o una altra. Per exemple, a Olot diuen [áɲs] i a Tremp [áɲʃ].

El Diccionari català-valencià-balear és ideal per a dubtes com aquests. (dcvb.iecat.net/)

Salutacions!

Share This Page