rahasummien kirjoittaminen sekeille

Discussion in 'Suomi (Finnish)' started by Gavril, May 26, 2013.

1. Gavril Senior Member

English, USA
    Moi,

Toisella palstalla nousi esiin, että on usein tapa kirjoittaa rahasummia sekeille kirjaimina (esim. "seitsemäntuhattakahdeksansataakolmekymmentäyksi") eikä vain numeroina ("7831"). Tämä pätee kaikkiin englanninkielisiin sekkeihin, joille olen kirjoittanut tai jotka muistan nähneen, ja se on ehkä ainoa yhteys, jossa on *pakko* kirjoittaa suuret luvut kirjaimilla.

Onko yleensä tapa/pakko kirjoittaa rahasumma kirjaimilla myös suomenkielisiille sekkeille? Vai, voiko halutessaan kirjoittaa rahasummat vain numeroilla?

Kiitos,
    Gavril

2. Hakro

Hakro Senior Member

Helsinki, Finland
    Finnish - Finland
    Suomessa ei šekkejä käytetä enää oikeastaan ollenkaan. Itse käytin šekkejä viimeksi noin 40 vuotta sitten, paitsi myöhemmin käytin yhden kerran pankkišekkiä, kun amerikkalaisen lehden (Wooden Boat) tilaus ei antanut muuta mahdollisuutta – niinpä tilaushinta nousi yli kaksinkertaiseksi. En uusinut tilausta seuraavalle vuodelle.

Pankkišekkejä ja vahvistettuja šekkejä saatetaan edelleen käyttää tietyissä erikoistilanteissa (suurien summien yhteydessä), ja sikäli kuin tiedän, näissä šekkilomakkeissa on paikat summan merkitsemiselle sekä kirjaimin että numeroin, joten oletan, että molemmat kohdat on pakko täyttää.

3. Finland Senior Member

Finland
    finnois
    Hei!

Olen samoilla linjoilla kuin Hakro. Muistan hämärästi 30 vuoden takaa, että vanhempani kirjoittivat vielä šekkejä, ani harvoin silloinkin. Mutta kyllä niihin kirjoitettiin tosiaan summa myös kirjaimin.

Pieni lisähuomio: sanoisin pikemmin "kirjoittaa summa šekkiin" kuin "kirjoittaa summa šekille".

terv. S

Share This Page