rani (lumilautailu)

Discussion in 'Suomi (Finnish)' started by Gavril, Jan 21, 2013.

1. Gavril Senior Member

English, USA
    Hyvää sunnuntaita,

Mitä tarkoittaa rani lumilautailun yhteydessä? Näin sanan alla olevassa lainauskessa (kullan voittaneelta lautailijalta):

Yhteydestä päätellen arvelisin että rani tarkoittaisi (suunnilleen) "temppua", mutta ääntämykseltään sana rani muistuttaa minulle myös englannin sanan run (= juoksu, lasku jne.).

Kiitos!

2. MaijaPoppanen Senior Member

Finnish
    Yleensä se tarkoitaa laskua (run), mutta tässä tapauksessa hyppyä.
    Koko lainauksen suomennoksen löydät Ilta-Sanomien sivulta. (Siinä on tosin virhe: sketsi = hankala (sketchy) ei siis naurettava)

JK. Tänään on maanantai :)

3. Gavril Senior Member

English, USA
    Hyvä tietää, että tämä Tonterin lainaus hämmensi muita ihmisiä kuin minua! :)

Onko yleistä (tietääksesi) tällainen kielenkäyttö lumilautailijoiden (ehkä myös rullalautailijoiden) keskellä?

Kiitos, tekee hyvää muistaa aikaerot ...

Last edited: Jan 21, 2013
  4. MaijaPoppanen Senior Member

Finnish
    Hyvä tietää, että tämä Tonterin lainaus hämmensi myös muita ihmisiä kuin minua!

Onko tällainen kielenkäyttö (tietääksesi) yleistä lumilautailijoiden (ehkä myös rullalautailijoiden) keskuudessa?

En ole pahemmin kuunnellut lumi- tai rullalautailijoiden puheita, mutta uskoisin, että heidän käyttämänsä slangi on juuri tämän kaltaista. Tämä on vain stereotyyppiin perustuva oletus, eikä perustu mihinkään tutkittuun tietoon. Kun olen televisiosta kuullut lumi- ja rullalautailijoiden (sekä freestyle laskijoiden)puhetta, on se (lähes) aina ollut tällaista.

5. Määränpää

Määränpää Senior Member

Finnish
    Wikipedian mukaan kyseisessä lumilautailulajissa (Big air) "kussakin laskussa on vain yksi hyppy".

6. MaijaPoppanen Senior Member

Finnish
    Mutta kilpailussa suoritetaan useita laskuja (käsittääkseni 3), ja siksi puhuja on käyttänyt monikkoa. (Jos tässä huomautuksessa oli siitä kyse.)

7. Määränpää

Määränpää Senior Member

Finnish
    En tarkoittanut, että olisit väärässä. Yritin vain selittää, miksi "rani" voi tässä lajissa viitata hyppyyn ­– kukin rani koostuu yhdestä hypystä. :)

Share This Page