1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

Salle de douche/salle de bain

Discussion in 'French-English Vocabulary / Vocabulaire Français-Anglais' started by Guill, Nov 21, 2010.

1. Guill Senior Member

Français - France
    Hi,

I wonder if there's a difference in English between those two types of rooms. In a "salle de douche", it's some kind of bathroom but with a shower instead of a bath, while in a "salle de bain", there's a bath. Do you make a difference, or would you just call it "a bathroom with a shower" ?

2. mizbooty

mizbooty Senior Member

English - Canada
    Hi Guill, in North America, in the context of a house, there's no distinction, they're both called bathroom. However, if it only had a toilet and sink, then you could call it a washroom.

If it's a school or gym locker room for example, you could simply call it 'the showers' - as there are usually several showers.

3. Guill Senior Member

Français - France
    Exactly the same as in French, "les douches" :)

Thanks for this clarification !

4. OLN

OLN Senior Member

Alsace, France
    French - France, ♀
    Il me semble que salle de douche est un terme assez récent.

Il y a bien 3/4 bath aux États-Unis pour décrire une salle de douche avec lavabo et WC, par opposition a full bath — mais apparemment sans consensus.
    Voir la remarque ici. (lack of a single, universal definition)

Bathroom with shower only ?

5. Guill Senior Member

Français - France
    Glad to know this OLN :) And all the different types of bathrooms in the US. The only difference is that in a "salle de douche", there aren't always toilets. Often a sink, as everywhere, but not always toilets...

6. OLN

OLN Senior Member

Alsace, France
    French - France, ♀
    "some kind of bathroom" était un peu vague. Je pensais que tu parlais d'hôtels, où les toilettes vont de soi. :)
    Dans ce cas-là, si c'est pour un descriptif d'habitation, adaptons et précisons a small bathhroom with sink and shower only.

7. Guill Senior Member

Français - France
    C'est toujours bon de le savoir pour le cas où j'en aurais besoin, mais pour des raisons pratiques, j'apprécie plus particulièrement les douches isolées des toilettes :D J'ai bien peur aussi que je doive passer par une périphrase...

8. mirifica Senior Member

Les Lilas
    French
    Bonjour,

Dans une maison particulière, on utilise le terme de douche au singulier, à l'intérieur de la salle de bains.

Dans les maisons luxueuses, la douche et la baignoire sont séparées. Je crois avoir lu qu'on utilisait le terme de stall.

Share This Page