1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

señora vs señorita (mujer trabajando en una tienda o otro lugar publico)

Discussion in 'Spanish-English Vocabulary / Vocabulario Español-Inglés' started by Hillclimber, Feb 17, 2005.

1. Hillclimber Junior Member

USA English
    Buenos días a todos

Estoy confundido a que es correcto para llamar a una mujer trabajando en una tienda o otro lugar publico, como un hotel, o biblioteca, o abarrotes. ¿Pueden usteds ayudarme?
    Gracias.
    Hillclimber

p.s. And PLEASE correct my Spanish!

2. alc112

alc112 Senior Member

Concordia, Entre Ríos
    Argentina Spanish
    If you don't know the female person, Tell her Señora
    Here we say Señora for a female person who is married and Señorita when she is not marriedI hope this helps

3. Snowflake Senior Member

España/ Spain. Castellano
    En principio depende de dos cosas:

- El estado civil de la susodicha: soltera:señorita; casada:señora, si no sabemos el estado civil: señorita.

- La edad de la susodicha: joven:señorita; No tan joven: señora.

Para mí, en un establecimiento público, el modo correcto sería "señorita".

4. Hillclimber Junior Member

USA English
    Thanks to both of you.

5. Antartic Senior Member

Curicó
    Chile
    Tiene razon Snowflake, es problema es cuando la mujer en cuestion, no es ni joven ni vieja y no sabemos su estado civil. Una vez llamé a una 'mujer de edad', señora, porque era lo mas logico de acuerdo a la edad que representaba, pero me corrigió inmediatamente y me dijo: ¡Señorita!, claro porque ella era soltera. uff, whatever.

6. VenusEnvy

VenusEnvy Senior Member

Maryland, USA
    English, United States
    Hill: I suppose the same can be said in English. Do we call her "miss", or "ma'am"? It depends on her age, demeanor, and the store as well. Like others have suggested, I would go with "ma'am" (señora) is I were uncertain.

7. ~PiCHi~

~PiCHi~ Senior Member

Mexico (Spanish)
    Debe decir señorita (Miss)
    Cuando trabajaba en el cine y tenía que atender niños, siempre me llamaban "señora". Uno entiende que son niños y no saben diferenciar, pero aún así ofende y lo digo por experiencia. Más cuando son gente que ya puede diferenciar y te dicen señora sí te enoja.
    Te recomiendo utilizar señorita siempre, al menos que de plano este ya con canas..

8. Artrella Banned

BA
    ARGENTINA Sp/Eng
    Mi opinión y lo que se usa al menos en mi país, sea una mujer joven o viejita, es decirle Señorita, a menos que ella indique que es Señora, en cuyo caso usamos este término. Pero para ir a lo seguro y no pasar por maleducados, decimos "señorita", sobre todo en lugares públicos o cuando hablamos por teléfono.

Saludos :p

9. Edwin

Edwin Senior Member

Tampa, Florida, USA
    USA / Native Language: English
    Venus, don't you think ma'am can be used to address unmarried women? For example, children (when I was young :) ) were taught to use yes/no ma'am to adult women and yes/no sir to adult men. In particular children should use yes/no ma'am when speaking to a female teacher, married or not (IMHO). I think Mrs is the analogue of señora.

10. VenusEnvy

VenusEnvy Senior Member

Maryland, USA
    English, United States
    Ok, maybe I am being misunderstood, or misunderstanding myself! I realize that certain titles are given to married and unmarried women. I suppose I wasn't giving it enough credit, though. My comment never mentioned whether the woman was married, or not.

When I am in a store, and a young woman (15-my age) is helping me, I call her "miss". When a woman older than I is helping me, I call her "ma'am". If I am shopping, and I go into a young women's clothing store, I would have difficulty calling a 15-year-old girl "ma'am". :(

Yes, as a child I called every woman "ma'am" because every woman was older than I! :p Maybe I'm going about this the wrong way . . . :eek:

Am I clear now? What do y'all think?? :p

11. Marias-espanol

Marias-espanol Senior Member

Oklahoma
    USA-English
    I have a question. Does this apply to friends as well? I go to this Mexican resturant, I know ALL the guys that work there, we are all good friends. (friends thats all no more) We are all on first name basis. They even address me informally (estás). Yesterday one of them called me "Señora". I asked him why he called me that, and he said, "Respect, and because you are married." I am also older than him, but I didn't think that you would call a friend "Señora". Would someone explaine this to me, please? Thanks so much,
    María

12. Marias-espanol

Marias-espanol Senior Member

Oklahoma
    USA-English
    Does anyone know the answer??
    Ayudame, ¿por favor?

13. Marta Mahía New Member

Spain, portugués
    Tiene razon Snowflake, es problema es cuando la mujer en cuestion, no es ni joven ni vieja y no sabemos su estado civil. Una vez llamé a una 'mujer de edad', señora, porque era lo mas logico de acuerdo a la edad que representaba, pero me corrigió inmediatamente y me dijo: ¡Señorita!, claro porque ella era soltera. uff, whatever.

Antartic, el problema reside en que estás haciendo distinciones en función de la apariencia. Tú mismo dices "llamo señora a una mujer de edad". Eso es lo que molesta del tratamiento "señora". Aunque sea cierto que la nominada sea mayor (habría que definir qué entendemos por mayor de todas maneras), no gusta.

Es como si de repente empezamos a llamar "gordo/a" a los que lo son y "delgado/a" a los de poco peso. O si a los doctores hubieran de llamarnos doctor Pérez por ejemplo y al analfabeto, analfabeto González por poner otro ejemplo. O llamar gafotas a los que llevan gafas y linces a los demás.

Se trata de discriminaciones. No importa que sea cierto que eres mayor o no (es muy subjetivo de todas maneras porque mi compañera de piso tiene 24 años y le llaman señora a veces o sea que...), se trata de que lo que tú pienses de una persona (es mayor, es vieja, es joven...), no importa, y ni siquiera importa que sea mayor, no se pueden hacer discriminaciones.

El tratamiento de señora y señorita pertenece a épocas pretéritas en las que dedicaba sobre todo a gente de alto poder adquisitivo o alta alcurnia. Era un distintivo de clase básicamente porque nadie llamaba señora a la criada o a la campesina.
    Hoy en día no hacemos distinciones de ese tipo, ¿por qué hacerlas por la edad?
    Muy fácilmente un profesor podría llegar a clase y llamar burros a todos sus alumnos porque comparados con él no saben ni la mitad, por ejemplo.
    Y aunque sea cierto, no se debe permitir, ¿o sí?

14. Marta Mahía New Member

Spain, portugués
    Marias, no debes preocuparte, el tratamiento de señora o señorita no siempre distingue por edades.

Yo vivo en Francia y a veces a mi compañera de piso que tiene 24 años le llaman "madame" en el super o en cualquier oficina. Y tengo una compañera de trabajo que no aparenta más de 18 años y a veces también le llaman "madame".
    En España es diferente. Allí suele llamársele señoras a mujeres de más edad pero a mí una vez unos niños en la playa me llamaron señora y yo tenía 14 años. 14 años, tal como te lo cuento.
    Así que no debes tomártelo muy a pecho.
    De todas maneras, es lo que contaba antes, ese tratamiento suele ofender y deberíamos optar por borrarlo de nuestro vocabulario.

15. kra Senior Member

EU
    Russian/Ukrainian
    I also never know whether to say señora or señorita. Each language and country has its own rules that are sometimes kind of vague.

I always think calling a young woman señora will make her think she doesn't look young, yet calling someone a señorita when she doesn't appear to be 30+ is not respectful enough.

I wonder how this is approached in Mexico?

16. AlanT

AlanT Senior Member

Portland, Oregon
    American English
    I hope I'm asking in the right place here. I tried a search for my question, but didn't get any results.

I was at the grocery store today, where they have a filtered water dispensing machine. I had my 2 gallon bottle and a Latino woman was ahead of me, with 4 five gallon bottles in her cart and her 2 young children.

After she had filled her first bottle, she gestured for me to go ahead. Nice lady! :)

I filled my bottle quickly. I wanted to thank her for letting me go ahead, but noticed that she wasn't wearing a wedding ring. So I said "Muchas gracias Señorita!"

Was that correct? Does it differ with various Spanish speaking cultures?

Thanks,

Alan

17. scotu Senior Member

Paradise: LaX.Nay.Mex.
    Chicago English
    The mother of 2 children is "Señora."
    Your mistake would be similar to calling a grandmother with her grandkids, "Miss"

18. Sunshine on Leith Senior Member

Edinburgh
    Spain's Spanish
    She could have been the nanny...

19. albertovidal

albertovidal Senior Member

Bs.As.-Argentina
    Castellano, Argentina
    Here, we use to call "señorita" to young women whether or not they're married.

20. Sunshine on Leith Senior Member

Edinburgh
    Spain's Spanish
    That's a tricky one, Alberto. Define young versus old in age years, then young versus old in physical appearance. I usually prefer to stay out of it and not say senora o senorita if I can avoid it.

My personal preference is to be adressed as 'Muchas gracias, mi bella dama'

21. albertovidal

albertovidal Senior Member

Bs.As.-Argentina
    Castellano, Argentina
    It sounds very poetical but not at all colloquial.
    We call "señorita" to those women who look like young ladies. And, although the lady is married she will feel flattered if you call her "señorita"
    "Señora" may sound "ugly" for a woman in her 30's or 40's if she not not married or for a young woman in her 20's (although she's married).

22. jsbach5000 New Member

California
    English
    This is my first post. I am a 60-year old woman living in Northern California. For several years now many younger men call us older women "Miss" and now I notice that some younger Spanish speaking men, who know me casually, also call me "Señorita". I am under the impression that this is simply a kindly way to make an older woman feel youthful and not "over the hill". I view it as a friendly gesture. Perhaps the Spanish speakers in my area, are adapting to our casual ways? I would feel distressed if accused of arrogancia, but I would feel even more distressed if I was misinterpreting friendliness for disguised insults. Perhaps it is a case of "when in Rome..."? I would appreciate any insight. Thank you.

23. Sunshine on Leith Senior Member

Edinburgh
    Spain's Spanish
    Interesting question jsbach5000, and welcome to the forum!

Maybe only a Northern Californian young man can answer this, but my insights are:

- it is a sign of respect, the same as young boys address their teachers as 'Miss'
    - they are playing safe, as they might not know your married status
    - Spanish ones are just literally translating

My question, don't they use 'Ms' in your nick of the woods?

24. jsbach5000 New Member

California
    English
    Hola, Sunshine. Thank you for the reply and the welcome. I actually rarely hear "Ms." used in conversation, except in business. Now that you mention it, I do recall that the young men do call me "Señorita " in a respectful tone if they know me or if they are being casually flirty in fun (but still quite respectful).

25. scotu Senior Member

Paradise: LaX.Nay.Mex.
    Chicago English
    If there is no way to tell if a woman is married then "señorita" is save, if there is no doubt that the lady is married (like if she has two kids with her) then señora is is the respectful response. If you have made the wrong response and it is important to the lady, she will correct you. In my experience, older women who may be flattered by "señorita" in informal situations, are appreciative of the respectful use or "señora" in formal situations.

26. jsbach5000 New Member

California
    English
    Hola. Eso es lo que pienso y yo queria de aclarar. Gracias.

27. perlamaria New Member

spanish

28. clzvs Junior Member

México
    Español Mexicano >.<
    En mi ciudad, normalmente llamamos señorita sin importar la edad que tenga, ya que sonaría muy agresivo (aunque de verdad sea señora) decirle "Señora, me da esto"; incluso si tiene 100, 1000 años se le llamará "señorita".
    Señora se ocupa cuando ya sabes el estado civil de la persona, también se le llama señora cuando la persona ya tiene hijos.
    Saludos.

29. elanglojicano

elanglojicano Senior Member

el norte
    inglés de EE.UU.
    Where there are several young women together in a group, some of whom you know are married and some you know are single, would the one salutation Señoras be acceptable?

30. Nipnip Senior Member

Español
    Mmm. I would have to say Señoras y señoritas. Why don't you say "damas" (ladies).

31. elanglojicano

elanglojicano Senior Member

el norte
    inglés de EE.UU.
    Good idea, Nipnip. I know them all, so might try mis bellas damas with no hint of flirting.

32. UZIKATKILLKILL Senior Member

Buenos Aires
    Castellano, Argentina
    Señorita es solo para llamarla personalmente y se puede usar señora, depende de la edad. El termino es empleada o vendedora.

33. kathilu Senior Member

Lima
    Peru Español
    jajajaja mujer de edad debe haberla hecho sentir vieja...

34. kathilu Senior Member

Lima
    Peru Español
    For several women here in my country their age is a ver sensitive topic. That is why many people decided to tell Señorita despite of their age to any women who is working as a seller or maybe in costumer service or any job related to service. This is a way to show them "respect"
    (but for me is non-sense)
    Creo que va a depender mucho del tema y contexto social. Los eufemismos son una moda innecesariamente útil en ocasiones

35. Omada Senior Member

España
    Español, España
    A mí no me ofende que me llamen señora. Yo estoy en una edad dudosa, y cuando voy con los niños me llaman señora seguro, pero cuando voy con amigas nos llaman señoritas. Sea como fuere, ya que es un tratamiento de respeto (llamar gordo, vieja, gafotas o burro no lo es) no podemos ofendernos por el simple hecho de que la otra persona no haya acertado con lo que esperábamos oír.

Creo que no hay problema en llamar a alguien de más edad que uno "señora", y de menos edad que uno "señorita", si nada nos indica cuál es su estado civil. En España llamar "señorita" a una señora muy mayor no sería propio, aún siendo soltera.

Pero para no cometer errores, siempre se puede omitir y decir por ejeplo "disculpe/perdone, podría (usted) ayudarme...", "enseguida se lo traigo" etc... tratando de usted se resuelve el problema y se muestra respeto y educación.

36. EddieZumac

EddieZumac Senior Member

Mexico City
    English/Spanish
    En México, a una mujer que le está atendiendo en un negocio (tienda, restaurante) siempre se le debe de llamar "señorita" independientemente de su aparente edad. Si la mujer es una cliente, también se le debe llamar "señorita" anuque vaya con dos niños --- puede ser la tía (o cuidadora) de los niños.

No me puedo imaginar estar en un restaurante en México y llamarle señora al la que me está atendiendo.
    "Señorita" siempre funciona y está correcto. No hay vuelta de hoja.

Sin embargo, en España, si le dices "Señorita" a la mesera o dependiente, inmediatamente se van a dar cuenta que vienes de México.

Mi mujer da clases particulares a adultos y niños aquí en México. Tiene 62 años y sus alumnos todos le dicen "Miss". Así se acostumbra.

Last edited: Apr 19, 2013

Share This Page