1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

'So ara' o 'suara'?

Discussion in 'Català (Catalan)' started by Tòtil, Oct 19, 2012.

1. Tòtil New Member

Català
    Bona nit a tothom. Penjo el meu primer post per traslladar-vos una pregunta que em té intrigat des de fa temps.
    En el poble de la meva família, al Ripollès, hi ha certa tradició d'emprar el 'so ara' en el context de:
    Has pujat a la muntanya? So ara en vinc.
    No sé si m'explico...
    La veritat és que només ho he sentit per aquelles contrades, i per molt que m'entesti en escriure-ho 'so ara', només n'he trobat referències com 'a suara'
    Has pujat a la muntanya? A suara en vinc.
    Algú em podria fer cinc cèntims de com estaria correctament escrit?

Demano disculpes anticipades per si he penjat el post en lloc erroni.

2. Elxenc Senior Member

Bon dia;

Soc valencià i a la meua llengua quotidiana no empre aquest mot. El conec com a ús literari, però sens la preposició, o siga sense l' A; seria puix: Has pujat a la muntanya? Ara suara en vinc. I la petita recerca que he fet m'ho confirmat, els exemples que he trobat van sense preposició. Crec que aquest adverbi no requerix cap preposició davant per prendre significat.
    Vist des de fora del teu dialecte, o el del teu poble, sembla que es podria tractar de una hipercorrecció. En convertir el mot SUARA en dos SU ARA (com tu l'has tractat/escrit) entra en acció el concepte intern de que vosaltres (els orientals) tanqueu les os àtones i aleshores corregiu el Su i el feu SO. N' és una explicació d'anar per casa, però potser siga d'aquesta manera. A vore que ens diuen els experts.

Segons el Alcover-Moll:
    SUARA (i ant. i dial. susara). adv.
    que indica un temps molt pròxim a aquell en què o de què es parla. a) Amb verb indicador d'acció passada pròxima;.../...
    .../... Ara i suara: ara i adés, diverses vegades; cast. de cuando en cuando. Ben regats, ara i suara, Ramis Clar. 8.—f) Ara..., suara... (o bé suara..., suara...): conjuncions combinades per a indicar accions o esdeveniments alternatius; cast. ora..., ora... Vessen si s'hi poran posar personas qui no volen star al camp, susara unes, susara altres,.../... Loc.—a) Si no és ara, serà suara: es diu per indicar que una cosa es farà, sia més prest, sia més tard.—b) Ni per ara ni per suara: en cap moment, de cap manera (Tortosa).

Salutacions

Share This Page