1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

sobretot si el cap o la cap és jove

Discussion in 'Català (Catalan)' started by gvergara, Sep 10, 2013.

1. gvergara

gvergara Senior Member

Santiago, Chile
    Español
    Hola de nou:

M'agradaria saber si és necessari repetir el substantiu cap en aquest cas.

... els empleats i les empeades parlen de tu a la seva cap. És habitual que això passi a las empreses de Catalunya, sobretot si el cap o la cap és una persona jove.

Jo crec que no el repetiria i diria simplement ... sobretot si el cap és una persona jove, perquè se entén (jo entenc allò, almenys) que el cap es refereix a una persona qualsevol (que pot per tant pertànyer a qualsevol dels dos sexes, el o la). Hi ha cap raó per repetir el substantiu en aquest cas? Gràcies per endavant

Gonçal

Last edited: Sep 10, 2013
  2. ACQM

ACQM forera que modera

Manresa (Barcelona)
    Spain - Spanish
    El fet de remarcar-ho es una forma de llenguatge feminista. El català, com d'altres llengües, fa servir el masculí com a genèric, avui en dia això es considera generat pel masclisme i una forma de perpetuació i difusió del masclisme. Certes persones i en certs contextos fan servir un llenguatge que intenta donar visibilitat a les dones "els empleats i les empleades", "el cap o la cap", "els nens i les nenes de la classe",... ho veuràs sovint, no només en català, també en castellà, en tota mena de documents oficials, textos polítics, etc.

De tota manera, sempre que es pot, queda millor fer servir substantius genèrics que no pas aquesta repetició. Com, per exemple, "el personal" en comptes de "els empleats i les empleades" o "l'alumnat" millor que no pas "els alumnes i les alumnes" o "la ciutadania" millor que no pas "les ciutadans i les ciutadanes", o d'altres realment neutres com ara "la persona" millor que "l'home o la dona", "l'infant" millor que no pas "el nen o la nena", etc.

3. germanbz Senior Member

Benicàssim - Castelló - Spain
    Spanish-Spain/Catalan (Val)
    Personalment jo utilitzaria els genèrics. En general la major part de les dones i homens entenen el genèric com això exclusivament, com genèric, així com la majoria de persones quan diuen "adèu" no estan pensant que es una perpetuació del domini religios de la societat sino que s'estàn acomiadant i prou.

Però es un debat subjectiu. En tot cas i des del punt de vista exclusivament estilistic, per a mi el doblar el génere continuament es horrible, artificiòs i poc natural.

4. ACQM

ACQM forera que modera

Manresa (Barcelona)
    Spain - Spanish
    Bé, en el missatge anterior he intentat ser prou objectiva i explicar perquè el Gonçal s'ha trobat aquest estil, que com dius, és artificiós i poc natural.

De totes maneres, sí crec que és evident que el fet que en el català el masculí sigui el genèric és un reflexe del patriarcat i el masclisme i que fem servir moltes referències religioses com ara "adéu" o "Jesús!" que es un reflexe de l'imposició catòlica durant molts segles.

Una altra cosa és si decidim perpetuar aquest llenguatge, perquè la Història és la que és i l'hem d'acceptar sense tants escarafalls o ens dediquem a esmenar l'idioma de forma artificial. Això sí seria causa de debat.

Fer servir els genèrics, quan es pot, és una forma de fer aquest canvi un xic forçat però sense esguerrar del tot l'estil i fent els textos més fàcils de seguir. Quan una sent aquells discursos polítics que es passen l'estona "Els homes i les dones com a ciutadans i ciutadanes d'una Catalunya per a tots i totes ..." té ganes de tallar-se les venes, la veritat. La nova "moda" es fer servir només el femení: "Totes ho aconseguirem" referir-se a tots i totes, cosa que trobo del tot confusa i lingüísticament aberrant.

Sobre el tema religiós, cada cop hi ha més gent que diu "arreveure" o "ens veiem" o "fins aviat" i que si algú fa un esternut contesta "salut!".

Last edited: Sep 10, 2013
  5. germanbz Senior Member

Benicàssim - Castelló - Spain
    Spanish-Spain/Catalan (Val)
    Està clar que podem agafar la llengua i paraula a paraula fer una investigació etomològica per a comprovar si els seus oritges, ús, o tractament venen d'algún lloc "indesitjable". Però acabariem abans inventant un altre idioma. Una neollengua absolutament politicament-correcta i amb una cura de que fora adaptable als canvis de la correcció política de cada temps. Jo, com això ja no m'aplegarà seguiré intentant adaptar la llengua al sentit comú, i a l'ús de la majoria.

La meua rel.lació amb la religió es absolutament nul.la i no precisament amistosa, però si per això intentara artificialmente canviar el meu vocabulari intentant no dir "adèu". "redèu". o ¡marededèu!!! quan alguna cosa em sorpren, em sentiria idiota, forçat i intentant parlar una cosa que no es la meua parla, si altres gosen de fer-ho es la seua tria.

6. Elessar

Elessar Senior Member

Valencian Country
    Catalan (Valencian), Spanish (Spain)
    Pots utilitzar el masculí genèric perfectament. Ara bé, tenint en compte que prèviament has estat parlant d'una cap concreta, que és dona, crec que podries simplement continuar usant el femení. En qualsevol cas, personalment, l'opció el cap o la cap no la usaria (encara que sóc conscient que s'usa habitualment, pels motius de correcció política i llenguatge no sexista que han exposat dalt els companys del fòrum). Per eixe mateix motiu, per cert, també diria a l'inici els empleats (o els treballadors), en masculí genèric.

Share This Page