1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

Swedish: öl (gender)

Discussion in 'Nordic Languages' started by Stoggler, Nov 29, 2012.

1. Stoggler

Stoggler Senior Member

Kingdom of Sussex
    UK English
    Hej

The word öl (beer) seems to be confusing me when it comes to its gender.

Dictionaries always seem to state that it's an ett-word, but I swear I hear Swedes say "en öl" and my Swedish tutor last night said that the text book we were using was wrong when it had "ett öl".

So what is this very important (;)) word's gender in Swedish? Or does it vary depending on geography, age of speaker, social group, individual whim?

Tack

2. myšlenka Senior Member

Norwegian
    Hi,
    you can use it with both genders but the meaning is different.

en öl - a unit of beer. You would use this when you order: Kan jag få en öl, tack?
    ett öl - a type of beer. Detta ölet är gott.

Hope this helps :)

Last edited: Nov 29, 2012
  3. WalkerPL Junior Member

Sweden
    Polish
    Om jag vill ha mer än bara ett glas öl, ska jag säga t.ex. två öl? Hur böjs det har ordet då?

4. SharpBlade

SharpBlade Junior Member

Stockholm
    Swedish
    Ja, om du vill beställa två glas öl kan du säga: Två öl, tack.

Jag kan lägga till att om du diskuterar ölsorter med någon så blir det för att ta ett exempel: De här två ölen skulle jag verkligen rekommendera eller alternativt De här två ölsorterna skulle jag verkligen rekommendera.

Last edited: Nov 30, 2012
  5. Delfinen Senior Member

Swedish Sweden
    Just i restaurangsammanhang används den oböjliga formen oftast. Jämför "Kan jag få beställa en kaffe/tre kaffe" (men Kaffet är gott) och "Fyra pannbiff med potatis, tack" (men Jag har ätit fyra pannbiffar). I SAOL står båda formerna av "öl" så din lärare kunde titta där ;-) Vilket i och för sig inte utesluter att läroboken använder formerna fel. Vad heter boken?

6. JohanIII

JohanIII Senior Member

Switzerland
    Swedish
    På en bar, om jag skulle fråga en vän vad han skulle föredra för öl, skulle jag oftast använda en-formen, även om det primärt handlar om ölsort: "Vilken öl vill du ha?".
    Det kommer sig nog av att man ser reella öl att välja emellan; eller ser för sig, om man nu t.ex. bara tittar i en meny.

Delfinen bidrar med ytterligare ett exempel: en/ett kaffe, med samma betydelsedelning, ett = sort.
    Här skulle jag dock inte riktigt lika självklart få för mig att använda en-formen som i öl-exemplet ovan.

Share This Page