Swedish: att prata tyst

Discussion in 'Nordic Languages' started by Mr.TechComm, Feb 23, 2013.

1. Mr.TechComm

Mr.TechComm Senior Member

Malmö, Sweden
    Spanish (Spain)
    På tåget lyssnade jag på en kvinna som pratade i telefon. Hon klagade om någon kollega som "pratar så tyst" (lit. a colleague who speaks so silently)

Det låter roligt! Om man pratar tyst så pratar man ju inte alls. ;)

Jag undrar om det finns en skillnad mellan "att prata lågt" eller "att prata tyst".
    Om man prata tyst, pratar man lägre än när man prata lågt?
    Är detta ett sätt att överdriva när man beskriver vad lågt någon pratar?

Please feel free to correct my Swedish.

2. AutumnOwl

AutumnOwl Senior Member

Sweden
    Swedish - Sweden, Finnish
    Att säga "prata lågt" känns för mig som en osvensk formulering, som en svengelsk översättning av "speak low". För mig känns "prata lågt" mer om röstläget snarare än om röstvolymen, en man har ett lägre röstregister än en kvinna eller ett barn. Likaså pratar man oftast högre när man är arg, och det är inte bara volymen som går upp utan också röstläget, medan när man är lugn pratar man med lägre röst. När det gäller volymen så är det "prata högljutt" och "prata tystlåtet".

Så "prata så tyst" är det vanliga uttrycket på svenska när det handlar om att prata med en låg röst, inte "prata lågt".

3. Tjahzi

Tjahzi Senior Member

Umeå, Sweden
    Swedish (Göteborg)
    Do note that tyst is an adverb in this context. As such, it's no different than speaking quietly.

4. Mr.TechComm

Mr.TechComm Senior Member

Malmö, Sweden
    Spanish (Spain)
    True! It's the same in English! :rolleyes:
    I think that in this context I have always associated "quietly" with "in a calm way" unconsciously, instead of "silently". This is because in Spanish we can't say "hablar silenciosamente" (att prata tyst) but only "hablar bajo" (att prata lågt).

Hur som helst, från och med nu ska jag använda "prata tyst" istället för "prata lågt" :)

Share This Page