Swedish: baka vs grädda

Discussion in 'Nordic Languages' started by skandinavien, Jun 1, 2013.

1. skandinavien Junior Member

American English
    Hej, mina språkvänner!

Jag förstår fortfarande inte skillnaden mellan att grädda och att baka. Kunde någon förklara den för mig?

Används "att grädda" med mat som har en form? (Paj?) Eller?

Tack!

Rätta min svenska, tack! :)

2. brindo New Member

Swedish
    Generellt skulle jag säga att "grädda" mer används för själva tillagningen i ugnen medan "baka" behandlar hela tillagningen, till exempel

"Grädda bullarna i ugnen i 10 minuter"
    "Jag ska baka bullar"

3. AutumnOwl

AutumnOwl Senior Member

Sweden
    Swedish - Sweden, Finnish
    Man kan även grädda något ovanpå spisen, till exempel grädda pannkakor eller omelett i en stekpanna. Ordet grädda har ett ovisst ursprung, och möjligen ha att göra med engelska gridiron (enligt Svensk etymologisk ordbok, http://runeberg.org/svetym/0294.html ), kanske att något bakas i en form eller liknande.

4. JohanIII

JohanIII Senior Member

Switzerland
    Swedish
    Att grädda ger en gräddad yta, t.ex. på AutumnOwls pannkakor och omeletter (~stekyta, men det ordet används för kött).
    Man kan även grädda i ugn.

En leverpastej bakad i ugn blir genomkokt.
    I och för sig kan den få en gräddad överyta, men det är inte det huvudsakliga syftet, därför säger man baka.

Att baka deg-baserade maträtter är något annat än att baka i ugn.
    Där beskriver brindo ovan precis hur det är, med bullar (eller bröd eller kakor - eller paj... pizza).
    De kan till t.o.m. bli välgräddade.
    Blir de ännu mer gräddade blir de brända.

Last edited: Jun 2, 2013
  5. Tjahzi

Tjahzi Senior Member

Umeå, Sweden
    Swedish (Göteborg)
    Hm, skulle man kunna sammanfatta det som att grädda refererar till den delen av baka som involverar själva upphettningen?

6. JohanIII

JohanIII Senior Member

Switzerland
    Swedish
    Endast för deg-baserade rätter, som jag skrev ovan.

Du kan nämligen baka utan att grädda.
    Ta exemplet leverpastej: om du bakar den i så låg värme att den bara blir kokt får du ingen gräddad yta.
    Och även om du har en het ugn, och får en yta (brukar bli ett "skal" som nästan är helt loss), är det inte huvudsyftet, och därför säger man att pastejen är bakad.
    Visst, den kan också bli välgräddad (mörkt "skal").

Men för t.ex. bullar vill man ju ha viss yta, och dessutom fungerar det inte att hetta upp dessa degklumpar i låg värme.
    Alltså gäller bara "grädda" där, och där är det naturligtvis dessutom den delen av hela färdigställandeprocessen som försiggår i en het ugn.
    Medans baka används om hela processen, som förut sagt. Inklusive blanda och knåda och jäsa och forma degen. Innan man sätter den i ugnen.

Ytterligare ett exempel (à la leverpastej) är ugnsbakade potatisar.

Last edited: Jun 2, 2013
  7. AutumnOwl

AutumnOwl Senior Member

Sweden
    Gräddar eller bakar du en crème brûlée? Den tillagas i låg värme och den karamelliserade ytan bränns ju av precis före serveringen. Jag skulle säga att den gräddas i ugnen men utan att få någon gräddad yta.

8. Tjahzi

Tjahzi Senior Member

Umeå, Sweden
    Swedish (Göteborg)
    Heh, ok. Själv skulle jag nog inte använda baka om något jag inte gräddade, men jag har å andra sidan begränsade erfarenheter av leverpastejmakeri...

9. Ben Jamin Senior Member

Norway
    Polish
    Kan du forklare forskjellen?

10. JohanIII

JohanIII Senior Member

Switzerland
    Swedish
    Jo, som jag skrev precis därefter: "Där beskriver brindo ovan precis hur det är"
    Baka för deg = hela processen, "Inklusive blanda och knåda och jäsa och forma degen. Innan man sätter den i ugnen."Baka = göra = tillverka, här.Medan att baka leverpastej bara är den del som man gör i ugnen - tillagningen.

11. Ben Jamin Senior Member

Norway
    Polish
    Er ikke dette bare en daglidags sammenslåing av begreper "baka= lage deig + bake"? Er det en vitenskapelig definisjon? Hvorfor er denne sammenslåingen begrenset til å gjelde bare deigbakst?

12. AutumnOwl

AutumnOwl Senior Member

Sweden
    Enligt Svenska Akademiens ordbok:
    Så om man ska förstå ordbokens förklaring betydde baka ursprungligen beredningssättet , medan grädda var att utsätta det som bakas för värme.

13. Grand Vizier New Member

Norwegian
    I gammalnorsk betydde bake, bagd og lignende noe som var oppvarmet, oftest hett, så det er nok helt feil det du tror.

Det svenske grädda er en feilskrivning av engelsk grate, som betyr grill. En grate var altså en grill (galler på svensk) over ildstedet.

14. DerFrosch

DerFrosch Senior Member

Fast vad bygger det påståendet på? Enligt flera svenska ordböcker är det "av okänt ursprung".

15. Grand Vizier New Member

Norwegian
    En stor del av all etymologi er i siste instans en sannsynlighetsberegning, har man et ord som grate i engelsk fra fransk, som var et begrep for grill, så kan man sitere Sherlock Holmes: "Når man har utelukket det umulige, så gjenstår det eneste mulige, uansett så usannsynlig det høres ut"

Så påstanden bygger på at mens man i norsk og dansk valgte å holde seg til betydningen bake for å varme opp (ikke tilberedning som Autumn Owl hevder), mens det vanligste brødet i Sverige ikke ble bakt i ovn, men grillet på sten. I Norge finnes det også flate brødtyper, men den vanligste brødtypen var kjevlet og rullet og bakt i ovn i Norge. Kun flatbrød og lignende ble bakt på sten (grill).

I Sverige med sin Hönökaka og lignende forble flate (ikke rullede) brød den vanligste brødtypen, og det man bakte ble bakt i ovn, men brød ble grillet på sten eller grill(galler).
    Man hadde mulighet med et ord til, nemlig å steke, men det ble reservert for kjøtt, og etterhvert det som ble stekt i panne.

Helt naturlig valgte man dette ordet for å grille.

GRILL
    ("gridiron," 1680s, from French gril, from Old French greil, alteration of graille "grill, frating, railings, fencing," from Latin craticula "gridiron, small griddle," diminutive of cratis"wickerwork," perhaps from PIE *kert- "to turn, entwine." In many instances, Modern English grill is a shortened form of grille , such as "chrome front of an automobile.")

16. Ben Jamin Senior Member

Norway
    Polish

Men en flat og jevn stein minner ikke om en grill!

17. Grand Vizier New Member

Norwegian
    Man må bruke hodet!
    Om du har en ovn til å bake i, så har du et varmekammer, et lukket rom.
    En grill er en varmeplate, hvis du vil varme noe på begge sider, så må du snu det som varmes, noe du slipper i en ovn.
    Så jo, en flat sten ikke bare minner om en grill, det er faktisk detmu grille med, om du ikke har en jerngrill. Forskjellen er at steinen må varmes i ilden, mens grillen av metall er varmeledende.

Share This Page