Swedish: To be into sth or s.o.

Discussion in 'Nordic Languages' started by skandinavien, Dec 27, 2012.

1. skandinavien Junior Member

American English
    Hej, allihopa!

Jag försoker översätta det här idiomet från engelska till svenska. Jag vet att i det här forum behöver man alltid ge ett sammanhang, så jag ska ge er alla några exempel:

I'm not into horror movies

I'm not into redheads

I'm not into her/him/Josh/Sarah

På svenska skulle jag säga t.ex. Jag gillar inte skräckfilmer; Jag tycker inte om Josh. Men jag vill veta om det finns en liknande fras på svenska för att säga att man gillar eller gillar inte en sak eller en person.

Tack så mycket!

(Rätta min svenska är ni snälla!)

Last edited: Dec 27, 2012
  2. etaro Junior Member

Stockholm
    Swedish
    Det finns ju många ord som förmedlar samma sak, men dessa är ofta starkare eller svagare. Man kan t.ex. använda "avsky". "Jag avskyr skräckfilmer". Avsky är dock mer liknande "despise", alltså starkare än gilla.

Du kan även använda ordet "ogilla" stället för "tycker inte om". Det skulle jag säga är interchangeable. "Hata" är såklart motsvarande "hate" vilket likt engelskan är klart starkare.

Ett äldre ord som inte används lika frekvent är "att sky". "Katten skyr vatten", dvs han gillar inte vatten.

Det sista jag kan komma på är "förakt" eller "att förakta". "Jag föraktar våldsamma människor". Även detta skulle jag i brist på annat likna vid "despise". et har alltså något annorlunda innebörd än gilla/ogilla.

God fortsättning!

/E

Last edited: Dec 27, 2012
  3. Giski New Member

Swedish - neutral
    *ett sammanhang

Själv skulle jag säga "Jag tycker inte om/gillar inte ...", dock om jag skrev en text skulle jag kunna tänka mig att använda några av orden i föregående inlägg. Jag skulle däremot aldrig använda "skyr" eftersom det är ett väldigt, notera väldigt, gammalt sätt att uttrycka sig på. Dessutom så betyder det att man är är rädd för något, så om du sade "jag skyr honom", då skulle det betyda att du var rädd för denne och undvek honom just därför.

~Ob

4. skandinavien Junior Member

American English
    Jag tackar er båda!

5. SharpBlade

SharpBlade Junior Member

Stockholm
    Swedish
    Hej

Eftersom jag såg att du ville att vi skulle rätta din svenska så tänkte jag göra just det.

Du skrev: "Jag vet att i det här forum behöver man alltid ge ett sammanhang, så jag ska ge er alla några exempel."

Forum ska vara forumet. Jag vet att i det här forumet.......

Du skrev också: "På svenska skulle jag säga t.ex. Jag gillar inte skräckfilmer; Jag tycker inte om Josh. Men jag vill veta om det finns en liknande fras på svenska för att säga att man gillar eller gillar inte en sak eller en person."

Här skulle jag sagt: På svenska skulle jag t.ex. säga Jag gillar inte skräckfilmer; Jag tycker inte om Josh. Men jag vill veta om det finns en liknande fras på svenska för att säga att man gillar eller inte gillar en sak eller en person.

Som du ser så är det ordningen på orden som jag ändrat här.

6. skandinavien Junior Member

American English
    SharpBlade, tusen tack för hjälpen!! Jag verkligen behöver det -- jag uppskattar mycket dina rättelser!

7. SharpBlade

SharpBlade Junior Member

Stockholm
    Swedish
    Ingen orsak. Det är bara kul att hjälpa till.

Några saker jag lade märke till i ditt inlägg precis ovanför:

SharpBlade, tusen tack för hjälpen!! Jag behöver verkligen det -- jag uppskattar verkligen dina rättelser!

8. skandinavien Junior Member

American English
    Perfekt! Tack igen! Det är jättehjälpsamt!

9. JohanIII

JohanIII Senior Member

Switzerland
    Swedish
    I'm not into horror movies, kan jag tänka mig att säga som:
    Skräckfilmer är inte min grej.
    Jag skulle ha svårt att använda uttrycket om människor, dock.
    Typer som brunetter skulle väl gå an.
    Nästan ordagrant är det is not my bag.

10. zyzzy

zyzzy Senior Member

Swedish
    "Jag är ingen vän av skräckfilmer" kan man också säga.

Share This Page