't Oog omhoog, het hart naar boven

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by Chiapas, Jan 3, 2013.

1. Chiapas Senior Member

Italian
    "'T Oog omhoog het hart naar boven! Hier beneden is het niet! 't Ware leven,lieven,loven is waar men Jezus ziet..."

Dag allemaal,
    ik vind dit in een tekst die ik naar het Italiaans moet vertalen. Het is een kerk liedjes gebaseerd op een psalm. Wie kan mij zeggen uit welke psalm zo dat ik naar en al bestaande vertaling kan gaan zoeken?
    Bedankt!

2. Mighis

Mighis Senior Member

Temsaman
    Berber
    Dag,

Ik ben niet zeker wat je met psalm bedoelt. Samli (het boek)? In dat geval weet ik niet wat je bedoelt dat dit zingen (dit gezang) daarop gebaseerd is.
    Het is een interpretatie en zoeken naar een context misschien? Ik heb daarjuist twee teksten gelezen, eentje op trouw.nl en het tweede op prekenweb.nl. In beide teksten plaatsen de schrijvers gezang 75 in twee beelden: God in de geschiedenis en God bij de Mens.
    Toch, vertoont dat zingen een soort van een verwantschap met Handelingen 1:10-11 en Psalm 138. Beide zullen mijns inziens niet van dienst zijn bij het vertalen van dat zingen.

3. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Het is geen psalm, maar een gezang. Eentje uit de Oude Hervormde Bundel, 1938. De volledige tekst is onder meer hier te vinden: http://www.online-bijbel.nl/gezang/75/. Ik ben bang dat van dit Nederlandse lied geen Engelse vertaling bestaat.

4. triptonizer Senior Member

Ghent - Belgium
    Nederlands - België
    Dag Chiapas

Ter aanvulling van wat boven gezegd werd merk ik nog op dat het een hemelvaartslied is. De verwijzing naar Hand 1:10-11 is dus helemaal terecht, hoewel op die plaats ironisch genoeg net het omgekeerde staat: "waarom toch staren jullie naar boven?" (daaronder verstaan: doe dat nu niet, het heeft geen zin, hij - Jezus - komt toch spoedig terug).

Wat ook in de liedtekst doorklinkt is het 'sursum corda', 'hoog de harten!' ('In alto i cuori'), de klassieke aanhef van het eucharistisch gebed, bekend in zowat alle christelijke tradities.

Last edited: Jan 4, 2013
  5. Chiapas Senior Member

Italian
    Hartelijk bedankt!

Share This Page