Terwijl en hoewel!

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by FRANCELIAS, Apr 4, 2014.

1. FRANCELIAS Junior Member

Sao Paulo - Brésil
    Portugais du Brésil
    Hallo! Ik ben Elias uit Brazilië en ik zou graag willen weten of er een verschil is tussen 'terwijl' en 'hoewel'! Hartelijk bedankt voor uw hulp. Een prettige dag verder. Elias

2. YellowOnline

YellowOnline Senior Member

Berlin, Germany
    Dutch - Belgium
    Jazeker. Het zijn beide voegwoorden, maar hun gebruik is anders:
    * terwijl is een zgn. voegwoord van tijd, dwz. het duidt aan in welke volgorde gebeurtenissen voorvallen. Voorbeeld: "Terwijl Jan auto reed stak hij een sigaret aan."
    * hoewel is een zgn. voegwoord van toegeving, dwz. het verzacht een eerdere stelling of spreekt ze zelfs tegen. Voorbeeld: "Ik heb geen zin om te slapen hoewel het al laat is."

Zie ook het volgende artikel bij Onze Taal: Voegwoord.

Overigens leert mijn woordenboek (... ooit zat ik een tijd op de Azoren...) mij dat...
    NL 'terwijl' = P 'enquanto'
    NL 'hoewel' = P 'embora'

3. Chimel Senior Member

Belgium
    Français
    Maar terwijl wordt ook, en vrij vaak, gebruikt om een tegenstelling uit te drukken, vandaar waarschijnlijk de vraag van Francelias.

Bv: "Oost-Europese vrouwen wonen opvallend vaker alleen dan Belgische vrouwen terwijl het tegengestelde waar is voor Turken en Marokkanen".

De tegenstelling is vaak wat zachter dan met hoewel, het is eerder een vergelijking tussen twee aparte (en mogelijk maar niet noodzakelijk tegenovergstrelde) zaken.

Geen idee voor het Portugees, maar in het Engels en in het Frans heb je die dubbele betekenis ook, met woorden als while en tandis que.

4. ThomasK Senior Member

(near) Kortrijk, Belgium
    Belgium, Dutch
    Inderdaad, Chimel, en eventueel in het Engels whereas nog toevoegen. Die evolutie naar tegenstelling blijkt wel van latere datum te zijn in het Nederlands...

Share This Page