1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

Think bigger

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by pickarooney, Oct 11, 2013.

1. pickarooney

pickarooney Senior Member

Provence, France
    English (Ireland)
    Hoi hoi Ik ben op zoek naar een nederlands term voor een reclame voor de Belgse markt. Het gaat over een foto van een vis die uit een kleine bol naar een grotere bol springt. In her Frans hebben ze "passer dans une autre dimension" gebruikt (overgaan naar een nieuwe dimensie?) maar ik vindt het een beetje stom in NLD. Ik denk echter aan iets van "think bigger" of "towards a bigger world" of zoiets maar vind het moeilijk deze in het Nederlands te zeggen. Heet iemand een idee?

2. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Je kunt gewoon 'denk groter' gebruiken ter vertaling van 'think bigger'. Geen enkel probleem. Misschien wel een beetje saai.

Andere mogelijkheden:
    – Zie het ruimer.
    – Denk voorbij de grenzen.
    – Denk eens buiten de kaders.

Op Google zie ik zelfs een aantal hits voor 'denk buiten de kom'. Ik zou het zelf nooit zo zeggen, maar wellicht is het wel bruikbaar als reclameleus? Een reclameleus mag immers best opvallen met apart taalgebruik, denk ik zo.

3. pickarooney

Provence, France
    English (Ireland)
    Dankjewel. Zegt men soms 'denk buiten de doos' als directe vertaling van het overgebruikte 'think outside the box'?

4. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Nee, 'buiten de doos denken' heb ik nog nooit gehoord. Wel komt de onvertaalde variant voor: 'outside the box denken'. Overigens zeggen nogal veel Nederlandstaligen eerder 'out of the box denken'. Dat zal een Engelstalige vast curieus in de oren klinken.

5. pickarooney

Provence, France
    English (Ireland)
    Inderdaad, want het heeft precies de tegengestelde betekenis!

6. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Ja, heel grappig hoe een verbastering precies het tegenovergestelde uitdrukt! Ik heb altijd moeite om een glimlach te onderdrukken als ik het iemand hoor zeggen.

Last edited: Oct 11, 2013

Share This Page