1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

Tippua vs. pudota

Discussion in 'Suomi (Finnish)' started by Cold Breeze, Jun 23, 2013.

1. Cold Breeze Junior Member

Kotka, Finland
    Finnish
    Vaikka kesälomani alkoi jo melkein kuukausi sitten, mieleeni tuli asia, jota en saa ratkaistua. Nimittäin äidinkielenopettajani sanoi koulussa, että sanaa tippua voi käyttää vain tilanteessa, kun jokin neste putoaa. Hänen mukaansa olisi siis väärin sanoa esimerkiksi: "Puhelimeni tippui lattialle.".

Onko opettajani oikeassa vai väärässä? Kiitos jo etukäteen.

2. kirahvi Senior Member

Finnish
    Itse puhun tippumisesta nimenomaan nesteen yhteydessä, kun neste putoaa tippoina tai pieninä noroina. Minulle tippumisella on ehdottomasti frekventatiivinen luonne - se tapahtuu pidemmän ajan kuluessa pieninä erinä.

Putoaminen taas on kertaluontoista. Myös neste voi pudota, jos se tulee alas yhtenä ryöppynä.

3. DrWatson

DrWatson Senior Member

Finland (North)
    Finnish
    Nähdäkseni tässä on taas yksi näitä vain äidinkielen tunneilla kuultuja "totuuksia", jotka nousevat aika ajoin esiin. Näillä verbeillä on voinut aikoinaan ollakin selvempi merkitysjako, mutta nykyisin (ainakaan puhekielessä) tuskin enää. Niinpä ei ole väärin sanoa noin; kirjoitetussa kielessä asiaan voi toki kiinnittää huomiota. Kyseessä on mielestäni samankaltainen tapaus kuin alkaa tehdä vs. alkaa tekemään: molempia käytetään puheessa suvereenisti, mutta kirjakielessä vain ensin mainittu hyväksytään.

4. Cold Breeze Junior Member

Kotka, Finland
    Finnish
    Kiitos vastauksistanne! En ollut itse pähkäillyt asiaa ennen kuin opettajani mainitsi siitä. Hän on kirjoitelmien korjaamisessa hyvin tarkka, joten käytän em. sanoja kuten opettajani mielestä on oikein.

Share This Page