1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

Toch wel

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by ThomasK, Nov 25, 2012.

1. ThomasK Senior Member

(near) Kortrijk, Belgium
    Belgium, Dutch
    Zien Vlamingen - en Nederlands ? - ook een (momenteel nog) foutief gebruikt "toch wel" om zich heen grijpen? Ik bedoel in een uitwisseling als :

A - Hou je daarvan?
    B - Toch wel!

Normaliter volgt die alleen op een negatief georiënteerde vraag, maar het lijkt mij nu modieus in Vlaanderen. Ik hoor het vooral bij tv-interviews...

Last edited: Nov 25, 2012
  2. Brownpaperbag

Brownpaperbag Senior Member

Terni, Italy
    Dutch (Netherlands)
    Niet alleen foutief maar ook niet in gebruik in Nederland voor zover ik weet :)

Wat wel wordt gebruikt:

-"Jij gaat niet met ons mee vanavond."
    -"Oh nee? Dus wel!"

Het hoort wel bij een bepaald sociolect en komt agressief over.

3. fas_et_nefas Junior Member

Nederland
    Austrian German
    Ik besef dit gebruik van "Dus wel!" niet, bijzonder in verband met "Oh nee?". Is dat ironisch bedoelt en zou eigenlijk vreugde over het wegblijven van iemand uitdrukken? Of zou het iemand ervan overtuigen om toch mee te gaan, maar op een vrij aggresieve manier? En bij welk sociolect hoort deze constructie? Jonge, "minder goed opgeleide" mensen?

4. Couch Tomato

Couch Tomato Senior Member

Russian & Dutch
    Ik heb toch wel ook nog nooit in deze context gehoord.

5. Brownpaperbag

Brownpaperbag Senior Member

Terni, Italy
    Dutch (Netherlands)
    Nee, het is niet ironisch. Nee herhaalt de ontkenning (niet), en dus wel geeft de tegenstelling weer. Alternatieven zijn mooi wel (minder agressief) en echt wel, of èg wel (in Rotterdam) :D

Het behoort inderdaad tot het sociolect dat je aangaf :)

6. ThomasK Senior Member

(near) Kortrijk, Belgium
    Belgium, Dutch
    Ik vermoed dat het fenomeen van die foutieve 'toch wel' exclusief Vlaams is, hoor...

7. Peterdg

Peterdg Senior Member

Belgium
    Dutch - Belgium
    Ik zie daar niets foutiefs in.

Het geeft aan dat diegene die antwoordt, denkt dat de vraagsteller vermoedt dat het niet zo is, maar het toch zo is.

8. ThomasK Senior Member

(near) Kortrijk, Belgium
    Belgium, Dutch
    Dat zou eventueel kunnen, maar in de gevallen waarin ik het hoor, is het zelden zo bedoeld...

9. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Ik kan me een dergelijk antwoord wel voorstellen, ook in Nederland. Als spreker A met een gezicht vol walging vraagt of B van, noem eens wat, inktvis houdt, dan zou B Toch wel kunnen antwoorden, daarbij inspelend op de onuitgesproken boodschap van A dat iemand daar toch juist niet van kan houden.

Als spreker B óók Toch wel antwoordt als spreker A op neutrale wijze zijn vraag stelt, dan loopt B inderdaad wat te hard van stapel. Kennelijk voelt zo iemand sterk de behoefte om zich al in een erg vroeg stadium in te dekken.

10. ThomasK Senior Member

(near) Kortrijk, Belgium
    Belgium, Dutch
    Volkomen akkoord, maar dat onderken ik niet direct in die sistuaties die ik hoor... Dat lijkt mij niet de oorzaak van de keuze.

11. fas_et_nefas Junior Member

Nederland
    Austrian German
    Bedankt voor de verdere uitleg, brownpaperbag. Ik werk nog steeds aan mijn "street credibility" in het Nederlands, dus zijn zulke frazen voor mij wel handig:)

Share This Page