1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

tuima

Discussion in 'Suomi (Finnish)' started by Gavril, Aug 26, 2013.

1. Gavril Senior Member

English, USA
    Päivääpä,

Käykö sana tuima näihin yhteyksiin? Mikäli se käy, miten sen merkitys eroaa vieressä olevien (tähdentämieni) sanojen merkityksestä?

Ai kun uudet harjoitukset ovat tuimia! Niihin kuuluu nyt 24-kilometrin juoksu joka päivä.

Pomo lienee maailman tuimimpia: myöhästyttyäni kaksi minuuttia hän vähensi päivän palkkani puolella.

Kun kysyin Pertulta, miten viime ottelu oli käynyt, häneltä tuli tuima katse. Joukkue oli näet hävinnyt 16 maalilla, joista 11 vain ensimmäisessä erässä.

Joensuuhun iski eilen tuima/raju tuuli.

Etikkaa käytetään antamaan tuimaa/vahvaa/voimakasta makua ruoalle.

Kiitos,
    Gavril

Last edited: Aug 26, 2013
  2. Spongiformi Senior Member

Finnish
    Ai kun uudet harjoitukset ovat tuimia! Niihin kuuluu nyt 24_kilometrin juoksu joka päivä. <- En itse käyttäisi tässä yhteydessä.

Pomo lienee maailman tuimimpia: myöhästyttyäni kaksi minuuttia hän vähensi päivän palkkaani puolella. <- Tässä tuima ei kuulostaa hirveän kovalta kritiikiltä, vaikka lauseen loppuosa antaa pomosta armottoman kuvan.

Kun kysyin Pertulta, miten viime ottelussa oli käynyt, häneltä tuli tuima katse. Joukkue oli näet hävinnyt 16 maalilla, joista 11 vain ensimmäisessä erässä. <- Kuulostaa hyvältä.

Joensuuhun iski eilen tuima/raju tuuli. <- Tuima tuuli voi olla epämiellyttävä, mutta raju voi rikkoa paikkoja.

Etikkaa käytetään antamaan tuimaa/vahvaa/voimakasta makua ruoalle. <- Makuaistimuksia kuvatessa käytetään mitä erilaisimpia adjektiiveja, ja tuima sopii oikein hyvin siihen joukkoon, myös happamuudesta puhuttaessa.

3. Gavril Senior Member

English, USA
    Sopiiko tuima paremmin tällaiseen lauseeseen, vai käyttäisitkö eri sanaa?

Uusi valmentaja on hyvin tuima: myöhästyttyäni vain viisi minuuttia hän käski minua tekemään 20 lattiapunnerrusta.

Kiitos vielä kerran,
    Gavril

4. kirahvi Senior Member

Finnish
    Tuiman käyttö ruokaan liittyvissä lauseissa on ongelmallista ja voi johtaa väärinkäsityksiin.

Itä-Suomessa ruoan sanotaan olevan tuimaa, kun siinä on liian vähän suolaa. Ainakin Hämeessä, ehkä myös joissain muissa länsimurteissa, tuima ruoka taas on liian suolaista.

5. Spongiformi Senior Member

Finnish
    En ole koskaan itse käyttänyt tuimaa ihmisen kohdalla, mutta tämä esimerkki kuulostaa jo paremmalta. Luulen, ettei sillä enää tienaisi ihmetteleviä katseita joukkuetovereilta.

Niinpä tosiaan. En muistanutkaan koko asiaa, mutta nyt se palautui mieleeni. Johtunee siitä, että ennen muinoin suola oli ainoa mauste ja siksi ainoa asia, jota saattoi olla liikaa tai liian vähän...

Share This Page