Uso/no uso de preposición después de molt, quant, poco

Discussion in 'Català (Catalan)' started by Gamen, Mar 11, 2014.

1. Gamen Senior Member

Near Buenos Aires
    Spanish Argentina
    Bona nit.
    Tinc el següent dubte.
    Entenc que després del quantificador "molt" o el pronom interrogatiu "quant" s'empra la preposició "de" si li segueix el substantiu "temps". Però això no passa amb altres substantius o fins i tot amb altres modificadors com "poc". Hi ha alguna regla per explicar això?

Tinc molt de temps.
    Quant de temps tenim encara?

Però:
    Tinc molt d'amics.
    Tinc moltas d'amigues.
    Tinc molt de cansament
    Quantes d'amics tens?
    Tens poques d'amigues.
    Tenim pocos de llibres.
    Tenim poc de temps.
    Quants de rellotges tens?

Agraeixo la vostra ajuda i orientació per poders aclarir el meu dubte.
    Moltes gràcies.

2. Angelo di fuoco Senior Member

Germany
    Russian & German (GER) bilingual
    Et recomano que consultis més aquest diccionari: http://www.diccionari.cat/. Conté informacions gramaticals i molts exemples.
    Segons entenc, la preposició de s'insereix sovint entre "quant" i "temps", però no és obligatòria.

3. llorens89

llorens89 Junior Member

Onil, La Foia
    Valencià
    No n'estic segur, però jo diria que la preposició de es pot usar entre molt i quant i un substantiu masculí incontable:

Quant de vent fa hui!
    Tinc molt de temps lliure esta setmana.
    Ahir feia molt de fred.
    No hi ha molt de treball este matí.

Ho he buscat a la Gramàtica Normativa Valenciana i diu el següent:

Heu de tindre en compte que esta gramàtica pot tindre elements específics dels dialectes valencians.

Last edited: Mar 11, 2014
  4. Gamen Senior Member

Near Buenos Aires
    Spanish Argentina
    Claríssima teva explicació Llorens. El meu resum és aquest:
    Després dels quantificadors que s'enumeren més abaix es fa servir la preposició "de" en forma opcional, sobre tot a València, sempre que les dites quantificadors siguin seguits d'un sustantiu masculi singular (salva algunas excepcions).

Quantificadors que poden portar preposición "de":
    Molt
    Poc
    Bastant
    Prou
    Quant
    Tant

Es correcte?

Last edited: Mar 11, 2014
  5. ACQM

ACQM forera que modera

Manresa (Barcelona)
    Spain - Spanish
    Només comentar que això "Finalment, cal afegir que en aquells parlars en què és viu força, el quantitatiu s'usa seguit de la preposició de en tots els casos (força de diners)" sí que deu ser específic del valencià, perquè en el català central del meu entorn, "força" no porta mai "de". La resta de la taula em sembla que sí que és extensible al parlar d'aquí.

6. llorens89

llorens89 Junior Member

Onil, La Foia
    Valencià
    A mi també em sona molt estrany força + de, però clar, al meu entorn no s'usa, així que no sé si a les zones on encara usen força ho fan amb de.

7. Navel Senior Member

Valencia (España)
    Castellano - Español
    "Forçade diners" no es específic de Valéncia simplement perque noexistix en el parlar.
    Força, ací es la condició de fortalea. Perfavor no confongau lo Valencià de lo Català.

Share This Page