1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

veelal / meestal

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by fas_et_nefas, Nov 10, 2012.

1. fas_et_nefas Junior Member

Nederland
    Austrian German
    Is er een verschil tussen "veelal" en "meestal". Ik bedoel als ik naar de samenstelling van deze woorden kijk, dan zou toch eigenlijk "meest-al" nog "vaker" zijn dan "veel-al". Maar bestaat deze onderscheiding in hededaags Nederlands of worden allebij woorden gelijk gebruikt voorzover ze "heel vaak" betekenen?

Bij voorbaat bedankt voor jullie antwoorden,
    fas_et_nefas

P.S. Ik ben heel blij dat ik dit forum heb gevonden, hier kan ik tegelijkertijd navragen en mijn geschreven Nederlands oefenen:).

2. Peterdg

Peterdg Senior Member

Belgium
    Dutch - Belgium
    Er zal wel een klein verschil inzitten, maar voor mij is het erg subtiel. Ik ben even in van Dale gaan kijken, en die zegt:

"veelal": gewoonlijk, doorgaans.
    "meestal": in de meeste gevallen, zeer dikwijls, bijna altijd.

wat dus bijna op hetzelfde neerkomt als je het mij vraagt.

Nu is het volgens mij wel zo dat in de spreektaal "meestal" veel frequenter voorkomt dan "veelal" (toch hier in België).

3. Couch Tomato

Couch Tomato Senior Member

Russian & Dutch
    Ik ben het eens met Peterdg. Meestal is volgens mij ook frequenter dan veelal in de spreektaal.

4. fas_et_nefas Junior Member

Nederland
    Austrian German
    Bedankt voor jullie antwoorden, Peterdg en Couch Tomato. Geen groot verschil ergo. Misschien moet ik mij ook een "Van Dale" kopen, dan zou ik zulke vragen zelf kunnen nakijken:).

5. Thomas14 New Member

Dutch
    De betekenis is in dezen niet zozeer verschillend als wel het gebruik ervan. 'Meestal' wordt inderdaad meestal/veelal gebruikt in de spreektaal in Nederland (ik weet niet hoe dat zit in België), terwijl 'veelal' in mijn optiek vaker wordt gebruikt in de formele taal/schrijftaal.

Share This Page