wat ik het liefst doe

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by S.B, Jul 31, 2013.

1. S.B Junior Member

België - Nederlands
    Hallo,

Gisteren vroeg een vriend van me die Nederlands aan het leren is de volgende zin te verklaren:
    Ik wil zoveel mogelijk doen wat ik het liefst doe.

Hij vroeg me om de 'wat' uit die zin te verklaren, en meer bepaald hem dan de betekenis van dat woord te laten inzien.
    Ik kon wel een vergelijking trekken met 'dat' en 'datgene' (Ik wil zoveel mogelijk datgene doen dat ik het liefst doe.), maar ik liep eigenlijk wat vast wanneer het over 'wat' moest gaan... Iemand die me hierbij kan helpen? :)

Alvast bedankt!

2. Sjonger Senior Member

Netherlands
    Dutch - Netherlands
    Volgens mij was je op de goede weg. Ik probeer even mee te denken.

´wat ik het liefste doe´ lijkt me in zijn geheel het lijdend voorwerp bij de hoofdzin: Ik wil [wat ik het liefste doe] doen.
    Als we nou omwille van de duidelijkheid de zin even terugbrengen tot de grammaticale essentie: ik doe [wat ik doe].
    En inderdaad kun je dan ook zeggen: 'ik doe dat wat ik doe', waarbij 'wat' verwijst naar het antecedent 'dat'.
    Vervolgens vind ik op : "We kunnen
    wat ook gebruiken zonder antecedent. Je zou kunnen zeggen dat het dan verwijst naar een onzichtbaar 'dat'.
    Zie http://www.dutchgrammar.com/nl/?n=Pronouns.Rl04

3. Timidinho Senior Member

Rotterdam, The Netherlands
    Dutch [&] Cape Verdean Creole
    Maar "wat" wordt op deze manier toch in veel talen gebruikt? Welke taal/talen spreekt hij?

Share This Page