Wenkbrauwen fronsen

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by petoe, Dec 2, 2013.

1. petoe

petoe Senior Member

Dutch - Flemish
    Beste mensen,

Ik zat me even iets af te vragen.
    Als je 'de wenkbrauwen fronst', betekent dit dan dat je de wenkbrauwen naar boven trekt of naar beneden, of zijn beide mogelijk?

2. Suehil

Suehil Medemod

Tillou, France
    British English
    Ik zou zeggen dat je ze samentrekt, misschien een ietsje naar beneden. In ieder geval niet omhoog.

3. petoe

petoe Senior Member

Dutch - Flemish
    Ja! Je hebt gelijk. Ik denk nu ook aan 'het voorhoofd fronsen'. Gaan je wenkbrauwen dan omhoog of omlaag? Mij lijken in dit geval wel beide mogelijk, niet?

4. Suehil

Suehil Medemod

Tillou, France
    British English
    Voorhoofd en wenkbrouwen fronsen samen, me dunkt. Je kan de één niet fronsen zonder dat de andere meegaat.
    Als je verbaasd kijkt, gaan je wenkbrauwen omhoog - en dat is geenszins een frons.

Probeer eens voor een spiegel met je wenkbrauwen omhoog te fronsen. Het gaat echt niet.

5. petoe

petoe Senior Member

Dutch - Flemish
    Inderdaad, niemand kan de wenkbrauwen omhoog trekken en het voorhoofd omlaag, of omgekeerd.
    Ik dacht bij 'het voorhoofd kon fronsen' (d.w.z. in rimpels trekken) aan de lange horizontale rimpels die ontstaan door de wenkbrauwen op te trekken maar dat had ik dus fout gedacht.

6. bibibiben

bibibiben Senior Member

Amsterdam
    Dutch - Netherlands
    Volgens mij heb je niet fout gedacht. Het is mogelijk rimpels te trekken in je voorhoofd, zonder dat je wenkbrauwen die typisch boze, neerwaartse frons maken, maar eerder voor een deel de hoogte in gaan. Als je googelt op "Jaden Smith" zie je wat ik bedoel. Die acteur(?)/rapper(?) maakt er een sport van 'zielige wenkbrauwen' te maken met als gevolg dat zijn voorhoofd fronst. Alleen mag je dat dan geen fronsen noemen, want fronsen wordt geassocieerd met boos of ernstig kijken, niet met zielig kijken.

Update: Een fantastische collage vind je hier: http://jadenisworried.tumblr.com/.

Last edited: Dec 10, 2013

Share This Page