Woordvolgorde bij 'vergeten'

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by ThomasK, Mar 24, 2013.

1. ThomasK Senior Member

(near) Kortrijk, Belgium
    Belgium, Dutch
    "Ik denk dat je hebt vergeten de oefeningen te bijvoegen" lijkt mij oké. Jullie ook?

Ik aarzelde even, maar dacht dat je in bepaalde gevallen iets zou kunnen zeggen als: "Jullie hebben de oefeningen vergeten te maken." Of botst dit op een veto vanwege onze Nederlandse tegenvoeters?

Last edited: Mar 24, 2013
  2. Peterdg

Peterdg Senior Member

Nee, helemaal niet. "Ik denk dat je hebt vergeten de oefeningen bij te voegen" of "Ik denk dat je vergeten hebt de oefeningen bij te voegen"

Dit lijkt me wel goed.

3. Kabouterke Senior Member

Brussels, Belgium
    English - American
    Jawel. Ik denk dat je bent vergeten (om) de oefeningen bij te voegen.

De (Om) te-constructie eist dat scheidbare werkworden gesplitst worden door de te.

In principe zijn zowel zijn vergeten als hebben vergeten mogelijk, maar hebben vergeten wordt vrijwel nooit gebruikt in NL en het klinkt hen een beetje vreemd in de oren. Maar Vlamingen hebben d'r geen probleem mee, natuurlijk.

4. ThomasK Senior Member

(near) Kortrijk, Belgium
    Belgium, Dutch
    Oei, akkoord, ik had "bijvoegen" over het hoofd gezien, doordat ik mij iets anders afvroeg... Nee, hoor, dat bedoelde ik niet, het ging mij om vergeten: of daar mee te schuiven viel. Nu hebben/zijn: een van de normsites suggereert dat je een onderscheid moet maken, maar het is soms niet eenvoudig...

Mijn vraag ging eigenlijk om de andere zin: ... de oefeningen vergeten te maken. Any problem anyone? En kan het ook in andere tijden? Dat is namelijk iets dat we heel natuurlijk doen met modale verba, maar alleen met een beperkt aantal andere woorden.

Bijvoorbeeld: Hij had gehoopt de wedstrijd te kunnen winnen. Iets anders kan hier niet (*Hij had de wedstrijd gehoopt te ...)Natuurlijk is de 'te' daar in de weg, lijkt mij. Zoiets kan wel met beginnen, lijkt mij, eventueel met hoeven, maar blijkbaar pas als de 'te' niet meer als noodzakelijk wordt beschouwd.

Last edited: Mar 24, 2013

Share This Page