1. The WordReference Forums have moved to new forum software. (Details)

yleinen "naista" tarkoittava sana puhekielessä?

Discussion in 'Suomi (Finnish)' started by Gavril, Feb 9, 2013.

1. Gavril Senior Member

English, USA
    Hyvää lauantaita,

Kun muija-sanan käyttö näyttää olevan monissa yhteyksissä vaarallista/mahdollisesti loukkaavaa, tiedättekö toisesta puhekielellisestä "naista" tarkoittavasta sanasta, joka on muijaa hyväksyttävämpi?

Tietääkseni sanaa jätkä voi käyttää miehistä paljon yleisemmin kuin muijaa naisista, pelkäämättä loukkausta. Olen käyttänyt sitä moneen otteeseen esimerkkilauseissani enkä ainakaan muista teidän oikaisseen minua sen väärinkäytöstä. :) Onko siis sana, joka vastaa suunnilleen "jätkää" mutta viittaa naispuolisiin?

Kiitos

Last edited: Feb 9, 2013
  2. Määränpää

Määränpää Senior Member

Finnish
    Ruotsalainen nuorisovaateketju JC käyttää Suomessa asiakkaistaan sanoja mimmit/kundit, jotka ovat puhekielisiä mutta kuulostavat ehkä kiltimmiltä kuin muijat/jätkät. Minusta ne kuulostavat laskelmoiduilta.

Luulen, että nuoret omaksuvat innokkaasti tällaisia sanoja (muijat/jätkät/mimmit/kundit) siksi, että niitä voi käyttää sekä nuorista että aikuisista. Jossain iässä ei halua enää olla lapsi.

Aikuisena voi kutsua itseään naiseksi tai mieheksi, joten aikuisilla ei ole samanlaista erityistä syytä käyttää näitä slangisanoja. :D

(Toisaalta joskus ihmisiä kutsutaan tytöiksi ja pojiksi kunnes he valmistuvat yliopistosta. Varsinkin tytöttely voi olla joidenkin mielestä epäkohteliasta.)

Last edited: Feb 10, 2013
  3. Hakro

Hakro Senior Member

Helsinki, Finland
    Finnish - Finland
    Käyn espanjankurssia veljeni kanssa, joka on minua pari vuotta vanhempi. Kaikki muut kurssilaiset ovat naisia, iältään 25–60 v. Nämä naiset kutsuvat meitä aina "pojiksi", ja minä olen vastavuoroisesti "tytötellyt". Myös opettajamme sanoo naisoppilaista "chicas". Kenellekään ei ole koskaan tullut paha mieli näistä nimityksistä.

Mitä tahansa nimitystä voidaan tietenkin käyttää ystävällisesti tai epäystävällisesti:
    – Kuules nyt nainen, alapa laittaa ruokaa pöytään!
    – Hei mun muijani, laitettaisko ruokaa yhdessä?

Minusta "nainen" joko puhuttelusanana tai viittauksena tunnettuun henkilöön on äärimmäisen epäkohteliasta.

Ilta-Sanomat kirjoitti taannoin tähän tapaan (ei sanatarkka lainaus):

"Paikalla oli myös Ruotsin prinsessa Victoria. Nainen ihastutti yleisöä suunnattomasti."

Tässä "nainen" ei ole yhtään sen parempi kuin "muija". Pakinatyylissä "mimmi" olisi voinut olla hyväksyttävä.

PS.
    Me naiset -lehden yleisesti käytetty lempinimi on Mimmit.

4. Määränpää

Määränpää Senior Member

Finnish
    Tuttujen kesken sanoja tyttö/poika voidaan käyttää vapaasti iästä riippumatta. :)

Mutta ajattelin varoittaa, kun netistä kuitenkin löytyy otsikoita kuten: "Arkkitehtinaiset kokevat tytöttelyä ja vähättelyä" ja "Tytöttely ärsyttää".

5. Hakro

Hakro Senior Member

Helsinki, Finland
    Finnish - Finland
    Kuten sanoin, "mitä tahansa nimitystä voidaan tietenkin käyttää ystävällisesti tai epäystävällisesti".

Samaten mikä tahansa nimitys voidaan kokea ystävällisenä tai epäystävällisenä, jopa riippumatta sanojan tarkoituksesta. Toisia tytöttely ärsyttää, toisia ei.

6. Grumpy Old Man Senior Member

Jaa... Minä en huomaa sanassa "nainen" mitään epäkohteliasta tuossa yhteydessä, mutta "muijaa" kylläkin välttäisin ehdottomasti.

7. Hakro

Hakro Senior Member

Helsinki, Finland
    Finnish - Finland
    Odotinkin, että joku sanoo noin – mutta en sinulta, GOM.

Tällainen "nainen"- ja "mies"-sanojen käyttö on levinnyt kielen sävyjä tajuamattomien urheilutoimittajien fraaseista muittenkin kirjoittajien teksteihin – tietääkseni ei sentään puhekieleen. Mutta eikö edes suomea varsin taidokkaasti hallitseva GOM huomaa mitään (?!!).

Tuossa yhteydessä ainoa oikea sana olisi ollut "hän". Urheilutoimittajat kuitenkin välttävät persoonapronomineja kuin ruttoa. Ainoa vaihtoehto heidän kielenkäytössään olisi tässä ollut "tukholmalainen".

8. Grumpy Old Man Senior Member

Itsekin olisin toki valinnut persoonapronominin, mutta kuten sanoin "nainen" kelpaisi minulle myös. Tiedä sitten kuka tai mikä korvani on pilannut. :D Korvia on erilaisia kuten on neniäkin!

9. Spongiformi Senior Member

Finnish
    Mielestäni ongelma on siinä, että "nainen" pronominin tai nimen (tai tittelin) sijasta laimentaa henkilön omaa persoonallisuutta, tietotaitoa, henkilökohtaista historiaa ja taustaa ja sen sijaan vahvistaa sitä, että hän sattuu olemaan nainen. Lopputuloksena hän ihastutti yleisöä suunnattomasti naisellisuudellaan, ei sillä että hän olisi ollut edustuksellinen ja pätevä kuningashuoneen ja valtionsa edustaja.

10. Hakro

Hakro Senior Member

Helsinki, Finland
    Finnish - Finland
    En usko toimittajan tarkoittaneen Victorian naisellisuutta, vaan kyse on urheilutoimittajien alullepanemasta maneerista, jossa persoonapronominien käyttöä ja nimen toistamista vältetään äärimmäisyyteen saakka.

11. Spongiformi Senior Member

Finnish
    Aivan, en yrittänytkään arvailla sitä, mitä toimittaja oikeasti tarkoitti, vaan sitä mikä nainen(/mies)-sanan kyseisessä käytössä monia kiusaa, minä itse mukaan lukien.

12. Cold Breeze Junior Member

Kotka, Finland
    Finnish
    Tuli mieleen, että pienille lapsillehan kaikki aikuiset ovat joko tätejä tai setiä. Tai ainakin itselleni puhuttiin näin.

Share This Page