zeker zijn van iets

Discussion in 'Nederlands (Dutch)' started by Syzygy, Mar 30, 2013.

1. Syzygy Senior Member

German
    Hallo allemaal,

ik heb de zin "Ze zijn al vrijwel zeker van de play-offs." gehoord en vroeg me af of het betekent dat 'zij zelf (wellicht onterecht) niet meer eraan twijfelen of ze een plaats in de play-offs gaan bereiken' ofwel 'dat het bijna vaststaat dat ze er één gaan bereiken'.
    Kortom, gaat het in de zin om hun eigen inschatting of is het een objectieve uitspraak?

Ik vraag omdat ik "ervan zeker zijn" eigenlijk alleen maar in de eerste betekenis kende, maar in de context het toen erop leek dat het in de tweede werd gebruikt. En als dat zo is, zou ik dan bijvoorbeeld kunnen zeggen: "Van die baan ben ik zeker, ik was de enige gegadigde."?

Alvast bedankt!

Last edited: Mar 30, 2013
  2. Peterdg

Peterdg Senior Member

Belgium
    Dutch - Belgium
    Hallo Syzygy,

Het kan beide nuances hebben; het hangt af van de context.

3. Lopes

Lopes Senior Member

Brussels
    Dutch (Amsterdam)
    Dit wordt misschien verschillend gebruikt in Nederland en Vlaanderen, maar ik zou 'hij was er zeker van dat + bijzin' alleen gebruiken voor 'hij wist zeker dat + bijzin', en 'hij was zeker van (zonder er) + zelfst. naamwoord' voor 'het was zeker dat hij zelfst. naamwoord' zou krijgen.

Dus 'hij was er zeker van dat hij de play-offs zou bereiken' betekent 'hij wist zeker dat hij de play-offs zou bereiken'
    En 'hij was zeker van de play-offs' betekent 'het was zeker dat hij de play-offs zou bereiken'.

4. Peterdg

Peterdg Senior Member

Belgium
    Dutch - Belgium
    Lopes, er staat "vrijwel zeker".

5. Lopes

Lopes Senior Member

Brussels
    Dutch (Amsterdam)
    Dat had ik niet gezien, maar dat maakt geen verschil. Als je 'vrijwel' in mijn post zou invoegen zou het niet veranderen.

6. marrish Senior Member

اُردو Urdu
    ''Ze zijn er zeker van dat...'' is volgens mij altijd een weergave van een subjectieve inschatting, evenals ''hij was zeker van...''. ''Het is zeker'' of zelfs ''het staat zeker'' zou een objectief gegeven zijn, in hoeverre iets zeker kan zijn.

7. Syzygy Senior Member

German
    En kan je "zeker zijn van iets" in de objectieve zin ook in de eerste of tweede persoon gebruiken, zie mijn voorbeeldzin voor 'ik' in #1 of voor 'jij': "Je bent sowieso al zeker van het prijzengeld, dus raad maar raak."?

8. AllegroModerato Senior Member

Amsterdam
    Dutch (Netherlands)
    "Ze zijn al vrijwel zeker van de play-offs" zou ik eigenlijk alleen kunnen interpreteren als dat ze vrijwel feitelijk geplaatst zijn voor de play-offs. Je ziet deze constructie aan de lopende band in sportcommentaren: zeker van plaatsing, deelname, kwalificatie, de volgende ronde, etcetera.

Je andere voorbeeldzinnen zijn prima in orde.

Share This Page