ésser nat/nata

bleuboia

Senior Member
English
Holà!

Es pot dir "és nat/a" en comptes de "ha nascut"/"va néixer" en tot tipus de situació? O és més academic/de llibre?

Per exemple:
Ells son nats a França però ara viuen aquí.
La meva novia és nata a Valencia.
Sóc nat en 1975.

• Hola!

Es pot dir "és nat/nada" en comptes de "ha nascut"/"va néixer" en tota mena de situació (situacions)? O és més acadèmic/de llibre?

Per exemple:
    Ells (Elles) són nats/nades a França, però ara viuen aquí.
    La meva núvia (xicota, al·lota, promesa) és nada a València.
    Sóc (Soc) nat en 1975.
    Segons les normes noves ~ Soc
    La norma tradicional ~ Sóc (ús de l'accent diacrític)

O és més academic/de llibre?
    Sí, no és gens habitual en la llengua parlada, és més aviat literari. Un exemple és a la nadala "Fum fum fum": "Fill de la Verge Maria, n'és nat en una establia". Fixa't que normalment quan diem "nat" en realitat és el participi d'"anar". "Hi has nat?" Jo entendria: "Hi has anat?".

en tota mena de situació
    Quin problema hi ha amb "tipus"?

La meva núvia (xicota, al·lota, promesa)
    Em quedaria amb xicota, núvia és quan es casa. Però segurament en/la Bleuboia ja deu saber que nòvia és del tot habitual.

Holà!

Es pot dir "és nat/a" en comptes de "ha nascut"/"va néixer" en tot tipus de situació? O és més academic/de llibre?

Per exemple:
    Ells son nats a França però ara viuen aquí.
    La meva novia és nata a Valencia.
    Sóc nat en 1975.

Compte! El femení de nat és nada, no nata!

Com bé t'han respost, avui dia és una forma considerada literària, sobretot amb l'auxiliar ésser. Com a participi adjectivat, podem trobar-ho per escrit amb certa freqüència: «Pau Casals i Defilló, nat al Vendrell el 1876.»

Ara bé, potser és de les escasses formes encara vigents, tot i trobar-la gairebé sempre lexicalitzada, de l'ús d'ésser com a auxiliar en el català modern. Si parlem del català medieval, però, les obres literàries el mostren abastament.

Es pot, però llevat de certs usos literaris o jurídics a mi em semblaria d'una total pedanteria.
    "Ha nascut" i ja.

Quin problema hi ha amb "tipus"?
    Problema?, cap ni un.
    Pot ser sia qüestió de gust o d'anys.
    Per aquest llogaret isolat està en complet desús quan es fa explícita referència a coses. Potser també afegiria que surt fora de normativa dins el context que tractam.

Mercès a tothom! Je m'ha quedat més clar. Havia llegit, fa anys, una publicació en la què l'autor ho havia escrit:

"Sóc nat a Barcelona i he viscut vint-i-sis anys en aquesta meravellosa ciutat fins que, per motius professionals, vaig haver de canviar la meva residència."

Havia vist un video en que es parlava de la conjugació del verbs a les Illes Balears i com coexisteix Haver i Ésser/Ser com auxiliars en el passat compost i em venia en ment aquest article.

Back