última o l'última

< Previous | Next >

eroz

Senior Member
SPANISH
Hola!

Tengo una duda sobre el uso del "apòstrof" aquí en catalán... Yo diría que és "l'última" porque la sílaba és tònica pero... ¿alguien me lo puede confirmar?

• Zub

Senior Member
    Catalan, Spanish
    La norma és:

Si la paraula comença per vocal (o h+vocal) àtona i és femení, separem l'article del nom.

Els típics exemples: La universitat i la història.

"Última" és femení, però comença per vocal tònica. Per tant: l'última.

Salut,

Zub

betulina

Senior Member
    català - Catalunya
    Zub said:
    La norma és:

Si la paraula comença per vocal (o h+vocal) àtona i és femení, separem l'article del nom.

Els típics exemples: La universitat i la història.

"Última" és femení, però comença per vocal tònica. Per tant: l'última.

Salut,

Zub
    Sí, però no acaba de ser exacte: aquesta vocal àtona inicial ha de ser la i o bé la u. Amb la a, la e i la o sempre apostrofem. ;)

Salut!

eroz

Senior Member
    SPANISH
    Moltes mercès compis :)

Una altra pregunta es : ¿La Eli o L'Eli? Jo crec que La Eli...

belén

Senior Member
    Spanish, Spain, Catalan, Mallorca
    eroz said:
    Moltes mercès compis :)

Una altra pregunta es : ¿La Eli o L'Eli? Jo crec que La Eli...
    Jo també crec que és La Eli, per el que s'ha explicat.

betulina

Senior Member
    català - Catalunya
    Doncs.... nop... és "l'Eli", justament pel que hem dit: l'article femení singular només deixa d'apostrofar-se (és a dir, es posa sencer, "la" -quines construccions més rares que faig...) davant d'una i o bé d'una u àtones.

Per exemple, com ha dit Zub, "la universitat, la història". Però: "l'illa, l'urna", perquè són tòniques.

Amb Eli, la vocal és una e (obvi :p) i s'apostrofa sempre, no hi ha dubtes.

Espero haver-ho deixat més clar ara...

Salut, gent! :)

eroz

Senior Member
    SPANISH
    No necessàriament... :rolleyes:
    No hi ha regla sense excepció: la a, la e, la i, la u... hi ha més però ara no els recordo, per això pregunto. Crec que la Eli també hi és en aquest grup. ¿Algú m'ho pot confirmar?

Gràcies :)

betulina

Senior Member
    català - Catalunya
    eroz said:
    No necessàriament... :rolleyes:
    No hi ha regla sense excepció: la a, la e, la i, la u... hi ha més però ara no els recordo, per això pregunto. Crec que la Eli també hi és en aquest grup. ¿Algú m'ho pot confirmar?

Gràcies :)
    Sí, exacte, hi ha excepcions :), com ara els noms de les lletres, algunes sigles i casos en què hi pot haver confusió, com ara "la ira" (per "lira"), però amb els mots corrents, la regla se segueix.

En el cas d'Eli, a mi em sembla que si es refereix al diminutiu d'Elisenda... no veig perquè hauria de ser una excepció. Però a veure què diuen la resta :)

eroz

Senior Member
    SPANISH
    la una, la asimetria, la anormalitat, la host... I el cas és que a mi L'Eli em sona fatal. És com si l'apòstrof es menges la paraula.. La Eli sona més bé. Però segur que tens raó :)

betulina

Senior Member
    català - Catalunya
    eroz said:
    la una, la asimetria, la anormalitat, la host... I el cas és que a mi L'Eli em sona fatal. És com si l'apòstrof es menges la paraula.. La Eli sona més bé. Però segur que tens raó :)
    :thumbsup: Tens raó amb tots els exemples que poses, però tots es justifiquen, més que res per evitar confusions... he de trobar aquesta llista que dius! jo també l'he vista! :D

A mi l'Eli tampoc em sona gaire bé :p i de fet dic la Eli, però també dic "la orella", "la organització"...

Seguirem investigant... ;)

Salut, eroz!

Pau C_s

New Member
    Català- Catalunya
    Moltes gràcies a totes per l'ajuda prèviament donada. Tot això va ser escrit abans del meu naixement,
    Gracies, Pau C_s

Pau C_s

New Member
    Català- Catalunya
    :thumbsup: Tens raó amb tots els exemples que poses, però tots es justifiquen, més que res per evitar confusions... he de trobar aquesta llista que dius! jo també l'he vista! :D

A mi l'Eli tampoc em sona gaire bé :p i de fet dic la Eli, però també dic "la orella", "la organització"...

Seguirem investigant... ;)

Salut, eroz!
    Hola, no sé les normes ortogràfiques exactament però tinc entès que és "l'orella".

< Previous | Next >