Addicte (pronunciación dd)

< Previous | Next >

gvergara

Senior Member
Español
Bona nit a tothom:

M'agradaria saber com es pronuncia la doble d en diferents varietats del català (en paraules com ara addicte o addicionar). S'ha d'allargar el so de la lletra d?.

Moltes gràcies per endavant,

Gonzalo

• Agró

Senior Member
    Spanish-Navarre
    Bon dia, a hores d’ara.
    Sembla ser que s’ha de geminar, sempre i a tot arreu, segons el DCVB:

Fon.: əddíktə (Barc.); addíkte (Val.); əddíttə (Palma). Molta gent pronuncia adicte, amb una d simple, per influx castellà.

Penyafort

Senior Member
    Catalan (Catalonia), Spanish (Spain)
    Hi ha molts casos de consonant geminada en català. En general, la gent tendeix a no geminar-les gaire o gens en la parla informal i a fer-ho, amb més o menys intensitat, en la formal o curosa. Això s'esdevé tant si l'ortografia ho reflecteix (addicte, col·legi, accàdia, innocent) com si no (poble, segle, ametlla).

gvergara

Senior Member
    Español
    Gràcies per la informació! Una vegada vaig llegir que algunes consonants s'haurien de geminar (a banda de l' l•l), que és el mateix que has dit en casos com ara poble o segle, hi ha regles fixes per saber quan (caldria) fer-ho? Ho pregunto perquè com que jo he après el català "normatiu", tinc la tendència a germinar inconscientment algunes consonants. Tanmateix, m'agradaria ser consistent sempre amb la meva pronunciació (geminar sempre, o no geminar mai).

Dymn

Senior Member
    A mi no em sembla comparable.

Poble i segle es pronuncien "pobble" i "seggle" en tot el català central, independentment del registre. Que hi pot haver qui ho pronunciï sense geminar, però per castellanització, i no ho considero correcte.

En canvi addicte o innocent, realment molt poca gent ho pronuncia geminat. De fet si algú ho fes em sobtaria. Val a dir que no passa amb totes les geminades, perquè connotació o innat sí que es pronuncien doblant la n. Segurament ho calquem del castellà.

gvergara

Senior Member
    Español
    Em sap greu insistir-hi, però us agrairia molt si em poguéssiu indicar si hi ha regles que governin la geminació de consonants en català. Passa sempre quan una síl·laba acaba amb consonants i l'altra comença amb una altra consonant? Això depèn de la "combinació" de consonants? Pot ser que no hi hagi cap regla?

Dymn

Senior Member
    Passa sempre quan una síl·laba acaba amb consonants i l'altra comença amb una altra consonant?
    No, la geminació de poble o segle s'explica de meravella en aquest apartat de la gramàtica essencial.

Llavors també tens que quan hi ha t+consonant la pronúncia més natural és doblar la segona consonant, per exemple al·leta (atleta), o totes les tll (que es llegeixen ll-ll: amell-lla). La pronunciació normal de setmana per exemple és semmana tot i que molta gent hi pronuncia una t clara per influència de l'ortografia.

Quant a les paraules que realment s'escriuen amb dues consonants, no sempre es llegeixen geminades, tot i que deu ser influència del castellà. La l·l rarament es fa en la llengua parlada, tot i que crec que a Mallorca sí que és habitual en algunes paraules (al·lot sempre es pronuncia geminat p.ex.). Tarannà (torno a Catalunya) sempre geminat també. Caldria discutir cas per cas imagino.

Elxenc

Senior Member
    català/valencià-castellano
    Bon vespre. Tinc l'experiencia, després de ficar-me com pronunciaven algunes persona certes consonants que deuriem de geminar. Novel·la per exemple la ele no apleguen a geminar-la, però no la pronuncien igual que una ele simple. El relax en pa pronuncia que fa el castellà, al que hi som acostumat ens obliga a fer esforç per a ben pronunciar en català. I com heu dit abans h ha persones que han deprés el català pel llibres, però no els han insistit que la te ans d'una altra consonant ha de duplicar el so posterior i no fer la sonar la te forta; cas típic i tòpic: Setmana= semmana. Aquesta part no s'explica bé a les escoles.

< Previous | Next >