aiguader (ocell)

Seelewig

Senior Member
Spanish & Catalan
Benvolguts companys,

M'agradaria saber si en algun lloc de parla catalana es coneix aquest nom d'ocell: aiguader. No estic segur de quina espècie era, jo l'havia sentit al poble familiar (a la Llitera, Franja de Ponent). No el trobo als diccionaris ni a internet, potser és una denominació massa local. L'associo en el record amb la cuereta blanca, però no ho asseguraria.

Moltes gràcies, i disculpeu una pregunta tan restringida.

• Circunflejo

Senior Member
    Castellano de Castilla
    No el trobo als diccionaris ni a internet
    És el Picus Veridis. Apareix citat a la pàgina 86 del Dizionario sobre espezies animals y bexetals en o bocabulario altoaragonés de Rafael Villader Tricas publicat en 1989 per la Diputación de Huesca. Diu també que es fa servir a Estadilla. Estadilla és el poble més oriental del Somontano (Semontano en aragonès), fronterer amb la Llitera. A Catalunya, na Laia Castells i na Paula Torramilans citen aquest nom a la pàgina 52 del seu traball de recerca titulat El niu dels noms que pots llegir a https://www.edubcn.cat/rcs_gene/treballs_recerca/2013-2014-03-2-TR.pdf. Diuen que es fa servir a Ponent, però citen molts altres noms que també es fan servir a Ponent per a trucar al Picus Veridis.

Last edited:

Seelewig

Senior Member
    Spanish & Catalan
    Caramb, Circunflejo, m'has deixat ben bocabadat!! Moltes gràcies per la recerca. És curiós que a aquest ocell (Picus viridis) allà en diuen picot, no pas aiguader; de fet jo dubtava entre la cuereta blanca i l'oriol. Però és ben cert que els noms de les aus poden variar d'un indret a un altre. (Conec Estada i Estadilla, of course!).
    T'ho agraeixo molt!, almenys sé que no era un fals record. :)

Penyafort

Senior Member
    Catalan (Catalonia), Spanish (Spain)
    Com bé diu Circunflejo, aiguader(o) és una denominació del Picus viridis a l'aragonès oriental. En la resta de l'aragonès, l'equivalent seria aguacero o picaguacero. La relació amb l'aigua és perquè es creu que quan canta anuncia la pluja.

Seelewig

Senior Member
    Spanish & Catalan
    :thumbsup: Això és allò que diu l'enllaç que he posat avans (missatge 2).
    Ahir no el podia obrir, ara ho acabo de veure: "Hi ha un refrany que diu quan canta el pigot, la pluja és a prop i d'aquí ve el seu nom aiguader (Ponent)". (A més, el treball sencer és molt maco: m'agradaria afegir-hi, però, la guisquereta, que, aquest sí, era el nom que donaven a la cuereta blanca).

Moltíssimes gràcies a tots dos!!

Last edited:

Circunflejo

Senior Member
    Castellano de Castilla
    m'agradaria afegir-hi, però, la guisquereta, que, aquest sí, era el nom que donaven a la cuereta blanca
    No n'hi ha cap resultat per guisquereta si fas una cerca online. No surt ni el teu missatge. Potser hi hagi una errada i no es digui guisquereta?

Last edited: