Am Montag vs. Montag

kesiyi

Senior Member
English
hello

In German we can say, "Am Montag habe ich keine Zeit. " Can we also say, "Montag habe ich keine Zeit"? It seems that in certain cases the "am" can be omitted. For instance, "(Am) Montagvormittag habe ich Unterricht." However, it doesn't seem correct to say, "Vormittag" habe ich Unterricht." Is my "feeling" for this correct?

• ablativ

Senior Member
    German(y)
    "(Am) Montag habe ich keine Zeit": You are talking about one particular Monday. Same thing for "(am) Montagvormittag". That's why you can omit "am": it's always one special Monday; otherwise you would have to say "montags habe ich keine Zeit" (I am always busy on Mondays) or "montagvormittags" habe ich keine Zeit". When you just say "Vormittag", no one knows which 'Vormittag' you mean, the exact date is missing.

But you can say: "Generally, I don't like to be disturbed in the morning - vormittags möchte ich grundsätzlich nicht gestört werden".

bearded

Senior Member
    @ ablativ
    Im folgenden Satz
    Der Professor kann im Mai jeden Tag Unterricht erteilen, nur nicht am Montag
    hat 'am Montag' nicht die gleiche Bedeutung wie 'montags' ?

EDIT: I will translate my message into English, should the OP have difficulties with German:
    In the following sentence
    does 'am Montag' not have the same meaning as 'montags'?

Last edited:

Glockenblume

Senior Member
    Deutsch (Hochdeutsch und "Frängisch")
    @ ablativ
    Im folgenden Satz
    hat 'am Montag' nicht die gleiche Bedeutung wie 'montags' ?
    Ich verstehe bei diesem Satz zuerst einmal: am kommenden Montag.
    Es ist möglich, dass einzelne Deutsche den Ausdruck im Sinne von montags verwenden; dies ist entweder falsch oder zumindest ungeschickt. (Ich bin bin mir nicht sicher, ob man diese Ausdrucksweise eher als falsch oder als ungeschickt qualifizieren sollte.)

< Previous | Next >