asukaskokouksen tehtyjen päätösten täytäntöönpanosta huolehtiminen

< Previous | Next >

Gavril

Senior Member
English, USA
Poiminto kiinteistöä koskevasta sopimuksesta:

Asukasdemokratialain (649/1990) edellyttämän asukaskokouksen valmistelu, järjestäminen ja tehtyjen päätösten täytäntöönpanosta huolehtiminen isännöitsijälle kuuluvin osin
Jos en erehdy, yllä värjäämäni osa on jäsennettävä (kieliopillisesti) näin:

[asukaskokouksen] [[valmistelu], [järjestäminen] ja [tehtyjen päätösten täytäntöönpanosta huolehtiminen]]

"asukaskokouksen valmistelu"
tai "asukaskokouksen järjestäminen" ovat näemmä ongelmattomia ilmauksia.

Mutta onko oikein sanoa "asukaskokouksen tehtyjen päätösten täytäntöönpanosta huolehtiminen", toisin kuin vaikkapa "asukaskokouksessa tehtyjen päätösten [...]"?

Eli kaipaako yllä lainaamani lause vähän työstöä?

Last edited:
  • Marko55

Senior Member
    Finnish
    Rakenne "asukaskokouksen tehtyjen päätösten täytäntöönpanosta huolehtiminen" on väärin, mutta voit käyttää agenttipartisiippia:
    "asukaskokouksen tekemien päätösten täytäntöönpanosta huolehtiminen"

Kirjoittaisin itse näin:
    Asukasdemokratialain (649/1990) edellyttämän asukaskokouksen valmistelu ja järjestäminen sekä tehtyjen päätösten täytäntöönpanosta huolehtiminen isännöitsijälle kuuluvin osin

Mielestäni asukaskokous-sanaa ei tarvitse toistaa, mutta jos haluat sen lisätä, voit kirjoittaa:
    a) ... sekä asukaskokouksen tekemien päätösten ...
    b) ... sekä asukaskokouksessa tehtyjen päätösten ...

Forkka

New Member
    finnish
    Kirjoittaisin itse näin:
    Asukasdemokratialain (649/1990) edellyttämän asukaskokouksen valmistelu ja järjestäminen sekä tehtyjen päätösten täytäntöönpanosta huolehtiminen isännöitsijälle kuuluvin osin
    Tuosta tulisi kielenhuoltajalta pyyhkeitä. Tuo lienee virheetöntä suomea, mutta se on huonoa suomea.

Marko55

Senior Member
    Finnish
    Tuosta tulisi kielenhuoltajalta pyyhkeitä. Tuo lienee virheetöntä suomea, mutta se on huonoa suomea.
    Virheetöntä, mutta huonoa suomea? Miten itse korjaisit lausetta? Autat parhaiten tekemällä oman korjausehdotuksen.

Last edited:
    < Previous | Next >