Betekent markant positief of negatief.

zhaugust

Member
Chinese
Ik las deze titel : John Bercow, de markante voorzitter van het Britse Lagerhuis, gaat met pensioen.

Als wij Marant gebruiken om mensen te beschrijven, it dat lof of ironie, of gewoon neutral?

Hartelijk bedankt.

• Terwexel

Senior Member
    nederlands
    Hallo,

'Markant' zie ik op Van Dale online omschreven als 'opvallend'. Er zullen nog meer synoniemen voor zijn. Het is zeker niet negatief of ironisch. Neutraal denk ik. Misschien ook wel een compliment. Bercow heeft deze formele functie op eigenzinnige wijze vervuld en hij zal daarom niet snel vergeten worden.

Peterdg

Senior Member
    Dutch - Belgium
    Andere, min of meer synoniemen voor "markant" zijn: "opmerkelijk" of "merkwaardig".

Het houdt inderdaad geen waardeoordeel in en is dus, op dat gebied, neutraal.

eno2

Senior Member
    Dutch-Flemish
    Hallo,

'Markant' zie ik op Van Dale online omschreven als 'opvallend'.
    Dat is niet zozeer een omschrijving als wel een direct synoniem, net zoals 'opmerkelijk' , dat ik nog beter acht, hier.
    Opmerkelijk lijkt me positief. Opvallend eerder neutraal.

In het oog springend (vallend, lopend).
    Aandachttrekkend.

Last edited:

Terwexel

Senior Member
    nederlands
    Dat is waar. Misschien begrijp ik synonymie verkeerd. De synoniemen kunnen m.i. 'markant' in de zin niet echt vervangen, wat me altijd het criterium voor synonymie heeft geleken. Volgens mij omdat ze minder makkelijk personen omschrijven. De opvallende / opmerkelijke voorzitter van het Britse Lagerhuis?

eno2

Senior Member
    Dutch-Flemish
    Volgens de VD gratis online definitie van synoniem

woord met (bijna) dezelfde betekenis: gelukwensen is een synoniem van feliciteren

lijken me het wel synoniemen, markant en opmerkelijk in deze context. Ik had het eigenlijk niet eens zo algemeen bedoeld.

Synoniemen die volledig hetzelfde betekenen, zijn minder frequent.

Btw mijn zoekresultaten (3) voor 'markant' gaven alle 'een opmerkelijk persoon' als voorbeeld

ThomasK

Senior Member
    Belgium, Dutch
    Enige probleem is vaak, of bijna altijd: het zijn ogenschijnlijk perfecte synoniemen, maar in het gebruik blijkt er toch een verschil...

Het kan ook individueel verschillen. Ik gebruik "markant" zelden bijvoorbeeld, vooral in bepaalde combinaties. "Een markante persoonlijkheid" eerder wel, maar "een markante voorzitter"? Nee, hoor, niet voor mij.

"Merkwaardig" is voor mij al niet gewoon opvallend, maar bijna opzienbarend (in NL geldt dat niet; in Van Dale lijk ik alleen "vreemd" te vinden), dus helemaal niet hetzelfde als "markant". Dat kan ik niet door 'opmerkelijk" vervangen. Dat is voor mij dan eerder gewoon "opvallend"...

Tot slot: mij lijkt dat we "markant" vooral attributief, als adjectief bij een substantief, gebruiken. Dat geldt niet voor de andere, lijkt mij...

Last edited:
    < Previous | Next >