Cadascuna/Cada una de les taules

Discussion in 'Català (Catalan)' started by gvergara, Mar 12, 2017.

1. gvergara

gvergara Senior Member

Santiago, Chile
    Español
    Hola,

En aquest diccionari s'hi diu que cadascú es fa servir per referir-se a persones. Per tant, em pregunto si s'ha de dir Cadascuna/Cada una de les taules del menjador ha estat pintada.

Gràcies per endavant,

Gonçal

2. Dymn Senior Member

Catalan, Catalonia
    Cadascú és un pronom i s'usa per a persones, cadascun és un adjectiu i s'usa tant per a persones com per a objectes. Diria que és un cas paral·lel a algú i algun.

Cadascú és lliure de pensar com vulgui.
    Cadascun dels convidats li ha portat un regal.
    Cadascuna de les taules del menjador ha estat pintada.

Dit això, totes dues opcions de la frase em semblen correctes.

3. gvergara

gvergara Senior Member

Santiago, Chile
    Español
    Gràcies, Dymn. Llavors suposo que no comprenc ben bé els usos de cadascú i cadascun. Dividiré les meus dubtes:

1) Cadascú: Dius que és un pronom. És invariable? Vull dir, si ens referim a un grup de dones, també empraríem cadascú, o existeix l'alternativa feminina cadascuna? (Dit a un grup de noies d'una escola a qui se'ls està ensenyant educació sexual) Cadascú/Cadascuna ha d'anar al ginecòleg així que sàpiga que està embarassada.

2) Cada un(a): No arribo a comprendre si cada un(a) (dels/de les +substantiu plural) és realment una alternativa per a l'adjectiu cadascun(a), o si això és més aviat un castellanisme. Cada un dels convidats li ha portat un regal.//Cada una de les taules del menjador ha estat pintada.

Gràcies de nou,

G.

Last edited: Mar 12, 2017
  4. Elxenc Senior Member

Gvergara. Trobe que el teu dubte bé perquè creus que cadascú/cascuna és d'ús "corrent". És un mot que a hores d'ara és "acadèmic" o "literari"i que caldria recuperar, però que en la parla popular ha estat substituït per cada ú/cada una. Els "orientals" diuen "cada un"

5. Dymn Senior Member

Catalan, Catalonia
    No estic d'acord amb l'Elxenc. Almenys a mi no em sona literari ni acadèmic, el faig servir amb total normalitat en la parla espontània. També és veritat que tampoc no queda malament "cada un", ni és incorrecte (responent el teu segon dubte). No sé al País Valencià.

Quant al teu primer dubte, jo diria que sí que és invariable, o almenys el tractaria igual que "algú".

Finalment, estaria bé saber l'extensió actual de la forma "cascú" que és l'original abans que es contaminés encara més per "cada".

6. Doraemon- Senior Member

Spain
    "Spanish - Spain" "Catalan - Valencia"
    A moltes zones del PV sí que s'utilitza bastant, no sé a Elx.
    El tema de que "cadascú" s'utilitzi només amb persones vé a ser el mateix que amb "u" contra "un/una". Al cap i a la fi cadascú=cada u, cadascun=cada un, cadascuna=cada una, el que més t'agradi. I segons es pugui dir u/un/una correspondrà de la mateixa forma cadascú/cadascun/cadascuna.
    "un/una" pot ser determinant o pronom, i com a pronom es pot fer servir per a qualsevol persona, animal, planta o cosa.
    "u" només es pot fer servir com a pronom referit a persones i és invariant (no té gènere).
    Igual que algú/algun/alguna, vaja.

Share This Page

Loading...