Castellanades

< Previous | Next >
Status
Not open for further replies.

Penyafort

Senior Member
Catalan (Catalonia), Spanish (Spain)
Nota: Tinc els meus dubtes al voltant d'obrir un fil com aquest. Si els moderadors el veuen massa ambiciós o genèric, desviat en el seu enfocament o desubicat, que facin allò que considerin oportú, òbviament.

El propòsit d'aquest fil seria d'incloure en un de sol aquells termes que sentim, en el nostre dia a dia o als mitjans, i que són -o considerem que són- castellanades. He vist alguns fils al respecte que tracten sobre un castellanada en concret, però trobo a faltar quelcom de més unitari i profitós en aquesta dispersió.

El DLC defineix la castellanada com a "errada per influència del castellà comesa especialment per un català en parlar o escriure la seva llengua"; és a dir, diferent del que és un castellanisme (manlleu del castellà, que pot estar acceptat) o un barbarisme (mot estranger que no és considera assimilat).

Com a exemple, n'esmentaré una que he sentit força sovint aquest mes, i en mitjans amb presentadors que hom consideraria d'entrada més depurats en el seu llenguatge:

• Menys mal!
D'entrada, dir que m'estimo més la variant "menus mal", que com a mínim deixa clar que es tracta d'una castellanada.

Quin mal han fet els Sort de/que o els Encara bo! Encara gràcies!, que ja no sento mai...

Això no ho obro pas per a criticar, però, ben al contrari: perquè ens faci bon servei a tots plegats, parlants i no.​

• Xiscomx

Senior Member
    Español de España y Balear
    No sé quina és la teva pregunta, una variant correcta de Menys mal! potser?
    Per aquí, a les cinc germanetes, no empram mai la dita expressió, al seu lloc deim Manco mal, i va que xuta.

Bevj

Allegra Moderata (Sp/Eng, Cat)
    English (U.K.)
    Hola Penyafort
    S'enten perfectament el teu propòsit, i es un tema interessant, però temo que tal com dius, és massa - no ambiciós, però sí ample.
    Tot i que (desgraciadament) el fòrum de català no té tanta interacció/cobertura amb el diccionari, les regles encara s'hi apliquen i no es pot fer llistes.
    Se m'acut que si la idea es destacar aquests fils, se'ls podría classificar amb etiqueta (tag).
    El fil roman tancat, gràcies per la teva comprensió.

Status
    Not open for further replies.
    < Previous | Next >