cheaters, readers (reading glasses)

Kelly B

Curmodgeratrice
USA English
Cheaters is an informal, but not rude or especially pejorative, term for inexpensive, non-prescription reading glasses in US English, see cheaters (glasses).

In that English Only discussion, Arzhela said they're called reading glasses by French people too, and we have lunettes de lecture in the on-site dictionary, but I wondered if there are any similarly informal terms for these? It's just idle curiosity....

• Kecha

Senior Member
    French (France)
    They are also called "lunettes loupes" as they are basically small magnifying glasses on a frame, as they are meant for small-scale issues with near-vision (if you need anything stronger or have other issues, then you have to have a prescription).

But in France it is not in people's habit to use glasses without seeing a doctor about it, so the term is not very common.

"Lunettes de lecture" is broader and could also be pescription glasses, but only used for reading and screen time, and not all day.

DearPrudence

Dépêche Mod (AL mod)
    IdF
    French (lower Normandy)
    Dans ma famille où la moitié a des problèmes de vue depuis la naissance et l'autre non, on utilise "loupes". Cela m'avait semblait bizarre au début, car les adultes se les échangeaient, alors que pour moi qui porte des lunettes depuis toujours, cela paraissait inconcevable.

Comment bien choisir ses lunettes loupes
    J’utilise mes loupes pour bricoler [...]

Les lunettes de lecture en pharmacie : ce qu'il faut savoir
    Non ça n’est pas une solution de dépannage, c’est vos lunettes à xxx € que j’utilise les rares fois où mes loupes à 5€ sont égarées…

Mais oui, c'est familier. Sinon, on utilise "lunettes loupes" ou "lunettes de lecture", comme l'a dit Kecha.
    Discuté dans ce fil du forum français seulement :
    lunettes loupes

mehoul

Senior Member
    french (du Midi de la France)
    A mon avis carreaux est un mot d'argot qui désigne les lunettes quel que soit leur type, comme binocles par exemple.

Kelly B

Curmodgeratrice
    USA English
    Not in my region, at least - cheaters here are definitely drugstore-type nonprescription reading glasses.