Com va/com vas

Discussion in 'Català (Catalan)' started by airelibre, Aug 4, 2017.

1. airelibre

airelibre Senior Member

English - London
    Bon dia, és correcte dir tant "com va?" com "com vas?"? Quan estava a Andorra sentia molt almenys un d'aquestes dues frases, però ja m'estic confonent. He d'afegir que posat que Andorra té connexions amb Frància, potser hi ha alguna influència del francès...(comment ça va/comment vas tu...) Quan escric "com va?", vull dir, així mateix sense res més, no "com va la feina", per exemple.

2. Penyafort

Penyafort Senior Member

Catalan (Catalonia), Spanish (Spain)
    Per a mi, la salutació típica és «Com va?», o encara millor, «Com va això?». La pregunta «Com vas?» sona com si qui la fa estigués interessat en l'estat d'algú o d'alguna cosa, tot i que imagino que es podria fer servir també en algun context. Una altra manera també pot ser «Com anem?».

Allò que a mi personalment em fa mal a les orelles és el «Què tal?», però va guanyant terreny.

3. Dymn Senior Member

Catalan, Catalonia
    El més habitual dels dos és "com va?", s'entén que ens referim a la vida en general.

"Com vas?" ho entendria jo que si alguna cosa em molesta en aquell moment, per exemple en una excursió a la muntanya si la motxilla em fa nosa o no. Segurament es pot dir en més contextos però no és la salutació típica.

4. airelibre

airelibre Senior Member

English - London
    D'acord, gràcies. M'agradaria si algú que parla català nord-occidental em pogués comentar alguna cosa al respecte, però si no n'hi ha al fòrum, està bé el que m'heu comentat.

5. LoQuelcomiste

LoQuelcomiste Member

Catalonia
    Catalan (Northwestern) & Spanish - Spain
    No sóc d'Andorra però sí parlo nord-occidental. Ambdues sonen normals, però «Com va?» és molt més natural i comú. «Com anem» també és habitual, però menys. Tanmateix, si eres a un lloc petit on tothom es coneixie i es veie freqüentment, potser si deien «Com vas?», referent a quelcom concret, a algun problema o tràfec (mèdic, econòmic, familiar, laboral...) com t'han dit abans, mentre que «Com va?» demana en tèrmens més generals. També en francès i en castellà la forma sol ésser aquesta («Ça va ?», «¿Cómo va?»), de manera que o és un localisme molt concret o no hi ha cap altre motiu, em temo, per a preferir «Com vas?».

(Perdó per els dialectalismes antinormistes, m'ha fet gràcia i els he fet servir en tant que no dificulten la comprensió).

6. airelibre

airelibre Senior Member

English - London
    Moltes gràcies LoQuelcomiste. Sempre m'agrada veure dialectelismes.

Share This Page

Loading...