Hei!
Jeg trenger litt hjelp med 3 setninger og consecutio temporum-regelen (tense harmony) på norsk.
Under setningene kommer forslagene mine.
Jeg trenger litt hjelp med 3 setninger og consecutio temporum-regelen (tense harmony) på norsk.
Under setningene kommer forslagene mine.
- Noen dager etter at Whitney Houston (å finne) ____________død, (å spille)__________ en av sangene hennes________ på flere radiostasjoner
Mitt forslag vil være: Noen dager etter at W.H. hadde blitt funnet død, ble en av sangene hennes spilt på flere radiostasjoner
- Boka dreide seg om mennesker som aldri tidligere (å oppleve)___________en krig, og boka [...]
- Hva ville Whitney Houston (å mene)___________ om alt dette, hvis hun (å leve)________?
Mine forslag: Hva ville W.H. ha ment om alt dette, hvis hun hadde levd? //// Hva ville W.H. mene om alt dette, hvis hun levde?
Jeg konfererte med noen norsktalende studenter (ikke eksperter i lingvistikk) som bekreftet at det er fullstendig mulig å skrive:
- Noen dager etter at Whitney Houston ble funnet død, ble en av sangene hennes spilt på flere radiostasjoner.
- Boka dreide seg om mennesker som aldri tidligere opplevde en krig [...]
- Hva ville Whitney Houston mene om alt dette, hvis hun hadde levd? //// Hva ville Whitney Houston ha ment om alt dette, hvis hun levde?
Er det riktig å si at de siste nevnte setninger er også riktige?
Hilsen,
Orros
Hilsen,
Orros