Consecutio temporum (sentence harmony) på norsk

orros

Member
Italian/French
Hei!

Jeg trenger litt hjelp med 3 setninger og consecutio temporum-regelen (tense harmony) på norsk.
Under setningene kommer forslagene mine.​
  1. Noen dager etter at Whitney Houston (å finne) ____________død, (å spille)__________ en av sangene hennes________ på flere radiostasjoner​
Mitt forslag vil være: Noen dager etter at W.H. hadde blitt funnet død, ble en av sangene hennes spilt på flere radiostasjoner
  1. Boka dreide seg om mennesker som aldri tidligere (å oppleve)___________en krig, og boka [...]​
Mitt forslag: Boka dreide seg om mennesker som aldri tidligere hadde opplevd en krig [...]
  1. Hva ville Whitney Houston (å mene)___________ om alt dette, hvis hun (å leve)________?​

Mine forslag: Hva ville W.H. ha ment om alt dette, hvis hun hadde levd? //// Hva ville W.H. mene om alt dette, hvis hun levde?

Jeg konfererte med noen norsktalende studenter (ikke eksperter i lingvistikk) som bekreftet at det er fullstendig mulig å skrive:
  • Noen dager etter at Whitney Houston ble funnet død, ble en av sangene hennes spilt på flere radiostasjoner.​
  • Boka dreide seg om mennesker som aldri tidligere opplevde en krig [...]​
  • Hva ville Whitney Houston mene om alt dette, hvis hun hadde levd? //// Hva ville Whitney Houston ha ment om alt dette, hvis hun levde?​
Er det riktig å si at de siste nevnte setninger er også riktige?

Hilsen,

Orros​

• Svenke

Senior Member
    Norwegian
    1. Riktig.
    2. Første alternativ er riktig. Andre alternativ virker ikke brukbart på meg.

• Noen dager etter at Whitney Houston ble funnet død, ble en av sangene hennes spilt på flere radiostasjoner. OK
    • Boka dreide seg om mennesker som aldri tidligere opplevde en krig [...] Nei! > hadde opplevd
    • Hva ville Whitney Houston mene om alt dette, hvis hun hadde levd? Nei.
    • Hva ville Whitney Houston ha ment om alt dette, hvis hun levde? OK

orros

Member
    Italian/French
    1. Riktig.
    2. Første alternativ er riktig. Andre alternativ virker ikke brukbart på meg.

• Noen dager etter at Whitney Houston ble funnet død, ble en av sangene hennes spilt på flere radiostasjoner. OK
    • Boka dreide seg om mennesker som aldri tidligere opplevde en krig [...] Nei! > hadde opplevd
    • Hva ville Whitney Houston mene om alt dette, hvis hun hadde levd? Nei.
    • Hva ville Whitney Houston ha ment om alt dette, hvis hun levde? OK
    Hei Svenke,
    Beklager sein tilbakemelding. Jeg hadde dessverre oversett svaret ditt.
    Tusen takk for hjelpen!
    Orros