couch potato

Alisson Pereira

Senior Member
Portuguese - Brazil
Dag,

Ik wil graag weten hoe jullie een persoon bijnamen wie een ''couch potato'' is.

Bv: Hij kijkt zoveel tv, hij is een televisiefreak/fanaat.==> (woorden van mijn WB).

Bij voorbaat dank

• eno2

Senior Member
    Dutch-Flemish
    Ik wil graag weten hoe jullie een persoon NOEMEN DIE een ''couch potato'' is.
    Ik wil graag weten hoe jullie een couch potato noemen

Couch potato? Zetelhanger of sofahanger. There must be more, and more coulourful translations.
    Ik dacht dat ik het al opgezocht en ergens genoteerd had maar nee.
    VD Eng/Ned zal het wel hebben.
    Bab.la zegt 'luiaard'
    Meaning of couch potato in Dutch english dictionary - Betekenis van couch potato in het Engels Nederlands woordenboek geeft televisiefreak-fanaat

A look at the definition says: A person who takes little or no exercise and watches a lot of television. couch potato | Definition of couch potato in English by Lexico Dictionaries

I see translations as 'zitzak' (reverso)
    (=sitting bag, one of those plastic ones or one of those stuffed ones we call 'poef' in Dutch) . Zak has a second meaning as a swear word (bastard - shithead, asshole, )

Last edited:

petoe

Senior Member
    Dutch - Flemish
    ook wel 'bankhanger':
    1 weinig ondernemend persoon, die zijn tijd vooral zittend voor de tv doorbrengt

eno2

Senior Member
    Dutch-Flemish
    Ah.
    Wij Vamingen dan.

Bank:
    zitmeubel voor meer dan één persoon:
    VD zegt niet 'zacht zitmeubel'.
    Dat kan ook gewoon onze bank zijn.
    Anderzijds: invaller-voetballers zitten ook in Nederland 'op de bank' en dat is geen zetel of sofa.

Peterdg

Senior Member
    Dutch - Belgium
    Wat voor ons een bank is, is in NL ook een bank. Maar wat wij een sofa (of canapé) noemen, wordt daar ook dikwijls een bank genoemd.

eno2

Senior Member
    Dutch-Flemish
    Dat neem ik grif aan.
    Maar het is logisch dat bankhanger bij mij minder knusse reverberaties veroorzaakt. Ik hoop dat de Nederlanders ons niet kwalijk nemen dat wij dat niet gebruiken.

Waarom zijn daar eigenlijk geen correcte vertalingen voor te vinden
    Nu ja
    Misschien geeft VD Eng Ned die wel

Alisson Pereira

Senior Member
    Portuguese - Brazil
    ''Canapé''?? Is dat eten??

>>Google
    **''Canapé''is een Frans woord dat wijst op een stuk broodkruim met een gevarieerd formaat waarop verschillende bereidingen worden gedaan, en het moet door het diner worden geconsumeerd in maximaal twee happen

>> Google
    ''Canapé'' mannelijk zelfstandig naamwoord
    1. MEUBILAIR • MEUBILAIR soort bank met rug en armen, ger. van hout, bewerkt of niet, waarin één tot drie personen kunnen zitten.
    2. CULINAIRE kleine boterham waarop verschillende lekkernijen (ham, kaas, gekookt ei, enz.), gekruid en die ger zijn geplaatst. wordt geserveerd als een aperitief

eno2

Senior Member
    Dutch-Flemish
    Ik heb het woord veel gebruikt omdat we thuis een canapé hadden in mijn jeugd die ook canapé genoemd werd. Dat was een canapé in één stuk ingewerkt tussen twee vleugels van een bibliotheek met boven de canapé ook boekenrekken.

ThomasK

Senior Member
    Belgium, Dutch
    Ik heb ooit nog voorgesteld : "bankaardappel" voor onze noorderburen, "sofapatat" voor de Vlamingen. Maar ik heb ooit ontdekt dat iemand "zetelzwam" heeft gelanceerd als vertaling, ietwat leuk door de alliteratie natuurlijk...

eno2

Senior Member
    Dutch-Flemish
    Prachtig. Allemaal. :thumbsup: :D

Ik wil graag weten hoe jullie een persoon bijnamen wie een ''couch potato'' is.
    Bijnamen is een contaminatie van benoemen en bijnaam
    en is geen geen werkwoord maar wel het meervoud van bijnaam

Ik wil graag weten hoe jullie een persoon de bijnaam ''couch potato'' geven/meegeven/opplakken
    Eenvoudiger =>
    Ik wil graag weten hoe jullie een persoon noemen die een ''couch potato'' is.

Last edited:
    < Previous | Next >