Når refers to the future, while da refers to the past. Når can also refer to something that happens continually (even if it did in the past, I think).
Den her er ikke så typisk. Normalt ville man sige "Klokken var 23.30, da jeg kom tilbage til bilen." Den her variant (med verber i nutid) lyder lidt som et citat fra et politireferat, hvor nogen genfortæller et handlingsforløb eller noget i den stil. "Hvad sker der da du stiger ud af bilen?" "Så går jeg op til hoveddøren, og ser blodet på håndtaget. Derefter går jeg ind til naboen og ringer til politiet. Klokken er 23.30, da jeg kommer tilbage til bilen."lia_nn said:Klokken er 23.30, da jeg kommer tilbage til bilen.
(thanks for providing that translation, it would have taken me longer to figure out those rules. It's good to have learners around
.)
Den her er ikke så typisk. Normalt ville man sige "Klokken var 23.30, da jeg kom tilbage til bilen." Den her variant (med verber i nutid) lyder lidt som et citat fra et politireferat, hvor nogen genfortæller et handlingsforløb eller noget i den stil. "Hvad sker der da du stiger ud af bilen?" "Så går jeg op til hoveddøren, og ser blodet på håndtaget. Derefter går jeg ind til naboen og ringer til politiet. Klokken er 23.30, da jeg kommer tilbage til bilen."
hello(thanks for providing that translation, it would have taken me longer to figure out those rules. It's good to have learners around
.)
Den her er ikke så typisk. Normalt ville man sige "Klokken var 23.30, da jeg kom tilbage til bilen." Den her variant (med verber i nutid) lyder lidt som et citat fra et politireferat, hvor nogen genfortæller et handlingsforløb eller noget i den stil. "Hvad sker der da du stiger ud af bilen?" "Så går jeg op til hoveddøren, og ser blodet på håndtaget. Derefter går jeg ind til naboen og ringer til politiet. Klokken er 23.30, da jeg kommer tilbage til bilen."
As you know, in the proper context you can say almost anything, but you haven't given us any context. You could create a scenario where the sentence might work, but it doesn't sound very natural 'as is'.hello
may I say? = Klokken er 23.30, når jeg kommer tilbage til bilen.