Danish: hovedet (udtale)

ryba

Senior Member
Goddag.

Ifølge Den danske ordbog udtales hovedet på samme måde som den ubestemte form hoved:

Udtale [ˈhoːəð] bestemt form singularis [ˈhoːəð] pluralis [ˈhoːðʌ]
Det overrasker mig lidt, da jeg altid har udtalt artiklen i hovedet og sagt [ˈhoːəðəð -> ˈhoːəð̩ ] (dvs. udtalt ordet "som det staves"). ;P

Er der danskere som gør det også eller er det helt forkert?

Tak i forvejen. :)

• Ben Jamin

Senior Member
    Polish
    Goddag.

Ifølge Den danske ordbog udtales hovedet på samme måde som den ubestemte form hoved:

Det overrasker mig lidt, da jeg altid har udtalt artiklen i hovedet og sagt [ˈhoːəðəð -> ˈhoːəð̩ ] (dvs. udtalt ordet "som det staves"). ;P

Er der danskere som gør det også eller er det helt forkert?

Tak i forvejen. :)
    Jeg brukte tekst til tale programmet IVONA, skrev inn hoved og hovedet, og hørte en forskjell i uttalen, men det er ikke sikkert at dette er korrekt.
    På norsk uttaler man begge ordene likt, men kanskje det er en forskjell i tone som jeg ikke oppfatter.

bicontinental

Senior Member
    English (US), Danish, bilingual
    Der er, som du ved, en udtalt tendens til at snubbe endelser af på dansk, specielt hvis taletempoet øges, og da kan det være svært at høre forskel på hoved og hovedet (e.g. "mit hoved gør ondt", "jeg har ondt i hovedet"). Personligt ville jeg dog ikke sige at den bestemte form kategorisk udtales ligesom den ubestemte, men snarere at det bløde ”d” i hoved [ˈhoːəð] ender i et hårdt ”d” i den bestemte form hovedet [ˈhoːəðd].

...jeg altid har udtalt artiklen i hovedet og sagt [ˈhoːəðəð]
    Det bliver nok lidt voldsomt med den dobbelte bløde d-lyd [əðəð] ;)

Bic.

ryba

Senior Member
    Hej Ben. Hej Bic. Tak for hjælpen!

På norsk uttaler man begge ordene likt, men kanskje det er en forskjell i tone som jeg ikke oppfatter.
    Men i bestemt form foran genitivs -s kan artiklen godt høres eller ej? Som fx. i hodets / hovudets anatomi.

Det bliver nok lidt voldsomt med den dobbelte bløde d-lyd [əðəð] ;)
    Jamen det lyder jo sååå smukt. :D

Personligt ville jeg dog ikke sige at den bestemte form kategorisk udtales ligesom den ubestemte, men snarere at det bløde ”d” i hoved [ˈhoːəð] ender i et hårdt ”d” i den bestemte form hovedet [ˈhoːəðd].
    Det ville jeg netop også spørge om. :) Altså om det kunne høres udtalt med "hårdt" d, ligesom participier som svedet, der svjv. kan udtales både med "blødt" og "hårdt" d: [ˈsveːðəð] og [ˈsveːðəd] (DDO angiver kun [ˈsveːðəd]).

bicontinental

Senior Member
    English (US), Danish, bilingual
    Jamen det lyder jo sååå smukt. :D
    Jamen det skal du da bestemt have lov til at synes! ;)

Det ville jeg netop også spørge om. :)Altså om det kunne høres udtalt med "hårdt" d, ligesom participier som svedet, der svjv. kan udtales både med "blødt" og "hårdt" d: [ˈsveːðəð] og [ˈsveːðəd] (DDO angiver kun [ˈsveːðəd]).

Ja, det er et godt sammenlignende eksempel. T- lyden i slutningen af et ord udtales som regel som et hårdt d når det følger efter et blødt d [ð]. Jeg ville ikke udtale svedet [ˈsveːðəð], men kun som [ˈsveːðəd]. (Gentagelsen af det bløde d er besværlig at artikulere hurtigt). [ə]-lyden mellem det bløde og det hårde d er kort i almindeligt taletempo og i hurtig tale forsvinder den stort set helt.

Men der er regionale forskelle.

Du kan læse lidt mere om udtalen af ”t” her:

Udtale
    På dansk udtales t som en ustemt alveolær klusil, i ren forlyd affrikeret som [ts], fx tå, tro, tvang, kapital, og ellers uaspireret som [d], fx i dækket forlyd stave, stjerne, streng, efter konsonant saft, ilt, fest, efter vokal i udlyd salat, mæt og i indlyd pote, kapitel, fatte, nytte. I endelsen -et udtales t dog [ð] eller regionalt [d], fx gulvet, elsket, fjollet. I en del ord fra fransk er finalt t stumt, fx debut, trikot, restaurant, temperament. Forbindelsen th følger samme regler som t, jf. thi, thaisilke, vermouth; dog udtales thriller med [θ] som i engelsk.

Kilde: Gyldendal Den store danske http://www.denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Sprog/Ortografi/t_T

Bic.

Last edited:

ryba

Senior Member
    Mange tak, Bic!

Men i bestemt form foran genitivs -s kan artiklen godt høres eller ej? Som fx. i hodets / hovudets anatomi.
    Et bedre spørgsmål er måske, om d'et udtales. Jeg mener, at den underliggende form er i visse dialekter øjensynlig d-løs. Jf. Heide, Eldar. 2002. "Nordnorsk hau 'hovud' lånt frå Trøndelag?", Håløygminne 2002: 113-134. Jeg har ikke læst hele artiklen, men der snakkes bl.a. om, at der findes en mangfoldighed af varianter, hvoraf mange er d-løse.

Jeg spørger mig, om det kunne gælde for den danske form, altså om forklaringen på DDO's hovedet [ˈhoːəð] ville kunne være, at den underliggende form er noget hove-agtigt: *hove + -et = *hovet, dog stavet ‹hovedet› i standarddansk (< ON hǫfuðit, fra ON hǫfuð + -it), hvis det giver nogen mening. Men jeg frygter, dette ikke er realistisk. For slet ikke at tale om, at der intet er i ODS, der bekræfter teorien. :)

Sepia

Senior Member
    High German/Danish
    Jeg brukte tekst til tale programmet IVONA, skrev inn hoved og hovedet, og hørte en forskjell i uttalen, men det er ikke sikkert at dette er korrekt.
    Jeg vil vove at paastaa, at der skal kunne hoeres en forskel. Jeg finder det maerkeligt, at lydskriften i den naevnte online-ordbog siger noget andet.

ryba

Senior Member
    Tak, Sepia. Så det er formodentlig bare en IPA-stavefejl på DDO's vegne. Det samme med overhovedet.

Der er en dansker på Forvo, som kommer „from the easternmost part of Zealand (…) about 30 km south of Copenhagen“ og udtaler hovedet som [ˈhoːəð̩ð] og overhovedet som [ɒwɐˈhoːəð̩ð] (og frarådet som [ˈfʁɑˌʁɔˀð̩ð]). Jeg har lige tjekket, kendte ikke siden førhen.

Last edited:

Viking 1992

New Member
    English-United States
    Hej! I am a Danish-American from the United States in Boston! Just wanted to stop by and say "hi"!

< Previous | Next >