degut

Discussion in 'Català (Catalan)' started by mymy, Apr 22, 2010.

1. mymy

mymy Senior Member

Alicante province
    Spanish from SPAIN
    ¡Hola de nou!:)

Un altre exercici més. ( Avui estic feinera). En aquest s'han de corregir els errors ortogràfics, lèxics i gramaticals pero us pose només el meu dubte.

Dic açò perquè crec que s'ha suïcidat per això. No degut a forces obscures si no per la indiferència de la gent.

El que he resaltat ho dona com incorrecte. La resposta es: "No a causa" o "Per forces obscures". Però he buscat aquest verb i "degut" sí que existeix, aleshores perquè és incorrecte.

Us agraeixo gaire que m'aclariu aquestes cosetes, pot ser són molt senzilles però sols quan un les sap.;)

2. gica Senior Member

Xiqueta, degut és el participi del verb deure. Fins ací, tot correcte. La construcció degut a és calcada de l'espanyol (debido a). En català diem "a causa de", tal com has trobat corregit. L'altra variant que has escrit, "no per forces obscures", també és correcte. Salutacions!

3. gica Senior Member

Volia dir correcta, perdó.

4. mymy

mymy Senior Member

Alicante province
    Spanish from SPAIN
    Xiquet, gràcies per la teua resposta. Salutacions!

5. lluna2016 New Member

español
    Hola, seguint aquest fil.
    Tinc aquesta frase que m'han dit que és incorrecta:
    Aixó s'ha degut a causa de dos factors. Habia posat s'ha donat però tampoc és correcte.
    Això es causa de dos factors? no em sona be...

Gràcies

6. Agró

Agró Senior Member

Alta Navarra
    Spanish-Navarre
    Aixó s'ha degut a causa de dos factors.

Ja tenim el verb "deure"; sobra, per tant, "causa de".

7. gvergara

gvergara Senior Member

Santiago, Chile
    Español
    I no pot ésser per causa de en comptes de a causa de?

8. Dymn

Dymn Senior Member

Catalan, Catalonia
    Ambdues són correctes, però a causa de és més freqüent, al meu parer.

9. Rocío del Bosque

Rocío del Bosque New Member

Spanish - Spain
    Parece ser que ahora sí se pude decir "degut a" en catalán. Antes era incorrecto.

Copiado y pegado de Optimot:

Fitxa 38/6
    Títol

És correcte 'degut a' en català?
    Nova gramàtica

Resposta
    L'expressió degut a es pot utilitzar com a locució causal, equivalent a 'a causa de' o 'perquè', seguida d'un sintagma nominal o d'una oració encapçalada per el fet que. Per exemple:

La festa es va suspendre degut a la pluja.
    Degut al fet que s'esperava mal temps, va caure el nombre de reserves hoteleres.

Altres locucions amb el mateix significat són a causa de, gràcies a, per culpa de, per raó de, perquè o ja que. Per exemple: La festa es va suspendre per culpa de la pluja o a causa de la pluja o per raó de la pluja.

A banda d'aquesta expressió, el mot degut, deguda, com a participi del verb deure, també pot expressar causa. En aquest cas, acompanya sempre un altre verb, concorda amb un nom anterior al qual es refereix i pot anar seguit de la preposició a. Per exemple:

El vessament del combustible va ser degut al xoc.
    La victòria va ser deguda a la bona planificació.
    Els mals resultats han estat deguts a la falta de temps.

Fins a la publicació de la Gramàtica de la llengua catalana de l'IEC de l'any 2016, la locució causal degut a no era acceptada per la normativa.

Share This Page

Loading...