dissabtes / fer dissabte

• belén

Senior Member
    Spanish, Spain, Catalan, Mallorca
    Sábados :)

Como curiosidad: En Mallorca (no sé si en el resto de lugares catalanoparlantes) "fer dissabte" (literalmente hacer sábado) significa limpiar la casa, ya que tradicionalmente se hacía los sábados, pero aún haciéndolo otro día de la semana se sigue llamando así.

TraductoraPobleSec

Senior Member
    Catalan & Spanish
    Jo no coneixia aquesta expressió.
    La teva resposta em desperta la curiositat... És una expressió desconeguda o que no s'empri a cap lloc del País Valencià?

Aquí està caient en desús. Jo la dic perquè m'encanta (la trobo una preciositat :), una joieta) i perquè sempre l'he sentida a casa i als grans; en canvi, és cert que no la sento en la gent de la meva edat ni en els més joves. Ara la gent diu coses del tipus "tal dia em ve la queli".

brau

Senior Member
    Valencian-Catalan and Spanish
    La teva resposta em desperta la curiositat... És una expressió desconeguda o que no s'empri a cap lloc del País Valencià?

Aquí està caient en desús. Jo la dic perquè m'encanta (la trobo una preciositat :), una joieta) i perquè sempre l'he sentida a casa i als grans; en canvi, és cert que no la sento en la gent de la meva edat ni en els més joves. Ara la gent diu coses del tipus "tal dia em ve la queli".
    Doncs a mi no em sona gens, però no et puc assegurar que no es diga a cap lloc del PV, que és molt llarg. :)

brau

Senior Member
    Notícies fresques. :)

He preguntat pel meu poble i m'han dit que de "fer dissabtes" res, però, atenció, una expressió que era molt comú i encara la fa servir la gent major és "fer de divendres", amb el significat de netejar a fons la casa. Curiós veritat?

TraductoraPobleSec

Senior Member
    Catalan & Spanish
    Notícies fresques. :)

He preguntat pel meu poble i m'han dit que de "fer dissabtes" res, però, atenció, una expressió que era molt comú i encara la fa servir la gent major és "fer de divendres", amb el significat de netejar a fons la casa. Curiós veritat?
    Genial! Mil gràcies, Brau!

belén

Senior Member
    Qué curiós! Tota Catalunya i les Balears pringant el dissabte i voltros a Valencia de festa perque ja ho havieu fet divendres!!

TraductoraPobleSec

Senior Member
    Catalan & Spanish
    Qué curiós! Tota Catalunya i les Balears pringant el dissabte i voltros a Valencia de festa perque ja ho havieu fet divendres!!
    Ara potser em passaré de llesta, però em pregunto si pot tenir a veure amb l'època mora, que no va ser curta... Com que els musulmans penso que tenen el dissabte com a dia sagrat i de descans (és així, oi?, com els jueus).

Besades, besets i petons,

Montse :)

xupxup

Senior Member
    català - Spain
    Hola Traductora internacional!

Em sembla que el dia festiu dels musulmans és divendres, pels jueus dissabte i pels cristians diumenge.

I que vol dir això de "tal dia em ve la queli" ?!? No ho he sentit mai!

Per cert, l'expressió no és fer dissabtes, sinó fer dissabte, i es pot fer qualsevol dia de la setmana. De la mateixa manera "fer l'agost" és fer un gran negoci, sigui quan sigui, o "anar de diumenge" és anar mudat, encara que sigui dilluns.

Salut a tothom!

TraductoraPobleSec

Senior Member
    Catalan & Spanish
    Em sembla que el dia festiu dels musulmans és divendres, pels jueus dissabte i pels cristians diumenge.

I que vol dir això de "tal dia em ve la queli" ?!? No ho he sentit mai!

Moltes mercis per l'aclariment, compatriota penedesenca! :)

Pel que fa a la queli, res a veure amb les galetes d'Inca. En realitat és una paraula molt lletja, però cada vegada se sent més. No us sona? La queli és "la que limpia": lleig, molt lleig. Ho he sentit dir a més d'un pijo.

belén

Senior Member
    Off topic alert off topic alert... Crec que m'autoborraré demà..
    Lo que jo he escoltat:
    La queli = la casa (apart de les millors galetes del món :D )
    Marilimp = la que limpia

TraductoraPobleSec

Senior Member
    Catalan & Spanish
    Off topic alert off topic alert... Crec que m'autoborraré demà..
    Lo que jo he escoltat:
    La queli = la casa (apart de les millors galetes del món :D )
    Marilimp = la que limpia
    Dona, que dissabte té relació amb fer dissabte, i fer dissabte té relació amb la queli i la queli té relació amb la marilimp! :D (aquesta no l'havia sentida mai)

I, tornant a la neteja... Belén, a Mallorca la gent jove ho dieu, això de fer dissabte? És que jo penso que per aquí ho estem perdent (no fer-ne, sinó dir-ho :))

belén

Senior Member
    Mmm.. jo crec que no es diu tant, no i és de veritat una pena.. però faré uns interrogatoris als amiguets aquest cap de setmana ;) a veure que trec de bò...

brau

Senior Member
    Ja se sap, no deixes per a demà... ;)

De tota manera, crec que "fer de divendres" segons em va explicar ma mare que es fa servir no té exactament el mateix significat que dieu de "fer dissabte". A mi em va explicar que una cosa és "netejar casa", que supose que equivaldria a "fer dissabte", i una altra és "fer de divendres", que també pot ser qualsevol dia de la setmana, i que és més netejar a fons, apartant els llits, llevant els portafotos, passant el "plumero" per tot arreu etc.

Dixie!

Senior Member
    Catalan - Terres de l'Ebre
    Pel que fa a la queli, res a veure amb les galetes d'Inca. En realitat és una paraula molt lletja, però cada vegada se sent més. No us sona? La queli és "la que limpia": lleig, molt lleig. Ho he sentit dir a més d'un pijo.
    Ostres! Mai ho havia sentit amb aquest significat! A mi això de "queli" em sona de sentir-ho en castellà a la tele, amb el sentit de "casa": Vamo' pa mi keli" :eek:

I marilimp, tela també! :rolleyes:

chics

Senior Member
    Catalan - Spanish
    Hola.

Al meu barri a Barcelona sí que diem fer dissabte... el jovent i tot! Clar que ho fem diumenge i amb ressaca... El que no havia sentit mai és això de la queli. D'on ve? Ja em pensava que les galetes aparentment inmillorables ara et planxàven les camises també, aaai... snif!

Göthe

New Member
    Spain (Spanish and Catalan)
    Jo no havia dit mai ni fer dissabte ni fer divendres. per cert els de València d'on sou? Alzira (Ribera Alta)

< Previous | Next >