Dit zijn/deze zijn

dutchandpolish

New Member
Polish
Hoi, allemaal,

Ik wil graag vragen welke versie is correct:

Dit zijn mijn broers
of
Deze zijn mijn broers.

Ik denk dat beide opties correct zijn maar ik weet niet zeker waarom. Is er een regel of is een of andere optie natuurlijker?

Groetjes!

• ThomasK

Senior Member
    Belgium, Dutch
    "Dit zijn mijn broers/ dat zijn mijn broers", lijkt mij het meest evidente, als specifiek demonstrativum, als we letterlijk aanwijzen zowat.

"Deze/ die zijn ..." kunnen ook als we verwijzen naar een en ander dat voorafgaat. Eigenlijk gewoon een soort pronomen, maar dat niet naar het subject verwijst of zo, wel naar het laatst genoemde.
    "De Vlaamse Primitieven ontwikkelden nieuwe technieken. Die leidden ertoe dat schilderijen meer schitterden."
    Vergeet de inhoud, maar de zin illustreert wat ik bedoel: "die" verwijst terug naar de technieken ("deze" lijkt hij ouderwets te zijn...). Als je hier "zij" zou gebruiken, dan zouden de Vlaamse Primitieven zelf ertoe leiden dat...

Pedro Paraíso

Member
    Flamish
    'Deze' (ThomasK) ouderwets? M.i. kunnen beide vormen gebruikt worden, waarbij 'deze' een krachtiger referentie aangeeft dan 'die'.

ThomasK

Senior Member
    Belgium, Dutch
    Tja, dat is een soort regel die ik ooit geleerd heb en die ik nu terugvind, maar met een minder beladen term: "dit/deze" zijn "formeel", niet écht "ouderwets", Kijk op deze pagina, vooral naar punt 3: formeel of neutraal.

Last edited: