dongui / doni

xarruc

Senior Member
England
Hola

Tots els llibres der verbs conjugats [per ex. verbix (http://www.verbix.com) i el llibre de verbs conjugats que es pot comprar per tot arreu]

diu que donar es conjuga al subjuntiu com doni, donis, doni, donim, doneu, donin.

En canvi quasi tothom diu dongui, donguis etc.

Que és el correcte?

També verbix dona alguns alternatius que no he vist ni sentit mai:

Passé simple
jo doní; di
ell donà; da

Imparfait
jo donés; des
tu donessis; dessis
ell donés; des
nos. donéssim; déssim
vos. donéssiu; déssiu
ells donessin; dessin

Participe passé donat; dat
Infinitif: donar; dar

(ja ho sé que ha posat els temps en francès, no sé perquè)

Heu sentit o fet servir aquest alternatius?

• alloza

Member
    Castellano/Catalán (España)
    Hola ... el primer cop que postejo en el fòrum català ... no sabia de la seva existència!

Jo diria que és una degeneració que es dóna al català cental, especialment al que es parla a Barcelona.

Samaruc

Senior Member
    Valencià/Català, Castellano
    Hola,

La nostra llengua té una clara tendència a velaritzar (afegir "C" o "G" a l'arrel de verb) moltes formes verbals. Ho trobem en molts verbs (Prendre -> prenc, Ploure -> plogut, Tenir -> tinguem, Voler -> vulguem, Valdre -> valc...). Moltes d'aquestes irregularitats han passat a la norma i, pràcticament, constitueixen subconjugacions de tan freqüents com són, però n'hi ha d'altres que no ho han acabat de quallar ni de generalitzar-se. Aquest darrer cas és el de la forma verbal que comentes ("dongui, donguis..."), que no forma part de l'estàndard. A València, per exemple, no velaritzem aquest verb. De fet conjuguem el subjuntiu al més pur estil del català clàssic: "done, dónes, done, donem, doneu, donen".

Pots trobar més informació sobre velarització ací.

Les formes alternatives del verb donar que apareixen al verbix, jo no les he sentides mai en la llengua parlada. Les he vistes en texts antics o poètics, però, almenys per ací baix, no formen part de la parla quotidiana.

Salut!

susanb

Senior Member
    Catalan-Catalonia
    Hola ... el primer cop que postejo en el fòrum català ... no sabia de la seva existència!

Jo diria que és una degeneració que es dóna al català cental, especialment al que es parla a Barcelona.

Jo no sóc de Barcelona, sóc de Girona hi ho he sentit moltes vegades, crec que jo també ho dic (de manera informal). La forma "dongui" és incorrecte, però sí que es fa servir i se sent molt. El perquè, veig que ja l'han contestat abans, i pensant-hi, crec que l'explicació és molt acertada i possiblement correcta:) .

ildure

Member
    Castellano/Català (Spanish/Catalan) - Catalunya (Spain)
    (edició del moderador: he mogut els posts que tractaven del català de Girona cap a aquest fil)

atzucacalalluna

New Member
    Spain, Catalan and Spanish
    Hola!
    quan anava a l'insti una professora de catala em va dir que era super incorrecte conjugar el subjuntiu amb g (dongui) . ara d'aqui a que sigui veritat.... soc de tarragona i utilitzo doni (potser perque aquella profesora em va traumatitzar)
    m'haure d'informar.
    ROsa

Xiscomx

Senior Member
    Español de España y Balear
    Crec que és d'un bon troç incorrecte i arriscat qualificar d'informals les construccions que jo dongui, que tu donguis, que ell dongui i que ells donguin, quant i més que l'empren així a alg., bal., i or.

Penyafort

Senior Member
    Catalan (Catalonia), Spanish (Spain)
    Es considera del registre informal. Jo també dic "dongui" i no deixaré pas de dir-ho. De fet, fins i tot dic "dons" tot sovint en comptes de "dones". Però soc conscient que, si ho fes servir en un escrit, seria perquè hi vull reflectir la parla col·loquial deliberadament.

Circunflejo

Senior Member
    Castellano de Castilla
    Tots els llibres der verbs conjugats [per ex. verbix (Verbix verb conjugator) i el llibre de verbs conjugats que es pot comprar per tot arreu]

diu que donar es conjuga al subjuntiu com doni, donis, doni, donim, doneu, donin.

Típiques discrepàncies del català del carrer amb el català normatiu. Res de nou.