een haring op azijn

zhaugust

Senior Member
Chinese
Ik heb zo zin gelezen. Welk speciale smaak heb Haring op Azijn? niet leuk, heel zuur?

Mijn humeur was nog steeds zo zuur als een haring op azijn.

• Haring op azijn smaakt ronduit ranzig. Een tip: 'mijn hemeur was nog steeds zo zuur' vertelt eigenlijk alles al wat je moet weten.

Hopelijk heeft dit je geholpen, succes met leren en blijf vooral zo doorgaan.

Haring op azijn smaakt ronduit ranzig.
    "Ranzig" betekent voor mij "slecht". Boter kan ranzig worden (= bedorven, boter behoort niet zuur te smaken), maar haring op azijn is niet slecht, integendeel. Het smaakt wel zuur, maar niet ranzig.

Mijn humeur was nog steeds zo zuur als een haring op azijn.
    Wanneer je humeur "zuur" is, dan betekent het dat het beneden alle peil is, dus slecht. De vergelijking met "haring op azijn" is gewoon een vergelijking, niets meer. Het impliceert op geen enkele manier dat "haring op azijn" ook slecht zou zijn.

"Ranzig" betekent voor mij "slecht". Boter kan ranzig worden (= bedorven, boter behoort niet zuur te smaken), maar haring op azijn is niet slecht, integendeel. Het smaakt wel zuur, maar niet ranzig.

Wanneer je humeur "zuur" is, dan betekent het dat het beneden alle peil is, dus slecht. De vergelijking met "haring op azijn" is gewoon een vergelijking, niets meer. Het impliceert op geen enkele manier dat "haring op azijn" ook slecht zou zijn.
    Ranzig wordt vaak door Nederlanders gebruikt om aan te geven dat ze iets inderdaad niet smakelijk vinden. 'Pindakaas met jam is zo belachelijk ranzig!' (uiteraard een leugen)

De reden dat ik ranzig koos is omdat ik het gewoon niet een fijn idee had gevonden om haring met azijn te mengen. :)

Ranzig wordt vaak door Nederlanders gebruikt om aan te geven dat ze iets inderdaad niet smakelijk vinden.
    Misschien in je profiel aangeven dat je van Nederland bent (ik zeg in mijn profiel dat ik Nederlandstalig ben en de Belgische variant spreek/gebruik).
    De reden dat ik ranzig koos is omdat ik het gewoon niet een fijn idee had gevonden om haring met azijn te mengen.
    Hier is dat echt een gewoonte, bijvoorbeeld rolmops of haringfilet op azijn. zie b.v. hier

Back